Man som står upp och arbetar.

Vill du göra underverk för din hälsa, kan du med fördel ställa dig upp flera gånger under din arbetsdag.

© Colourbox

Så enkelt boostar du din förbränning när du är på jobbet

Det ska inte mycket till för att sätta fart på förbränningen även när du är på jobbet. Läs mer här och se vad som har en avgörande effekt.

8 mars 2017 av Maria Albög Jespersen

De flesta av oss vet att lite rörelse under loppet av en arbetsdag kan göra underverk för hälsan. Av samma skäl är det en bra idé att ha ett höj- och sänkbart skrivbord på arbetsplatsen, om det finns möjlighet.

Men det avgörande är inte att du står långa stunder åt gången, utan det som har störst betydelse är att du reser dig upp med jämna mellanrum.

Det är i alla fall slutsatsen av en studie från the University of Glasgow, där forskare har undersökt effekten av att stå upp under en arbetsdag.

I undersökningen följde man 10 överviktiga testpersoner under tre arbetsdagar, där de på dag 1 skulle sitta ner hela dagen, endast med avbrott för toalettpauser. På dag 2 skulle de växla mellan att sitta ner och stå upp i 15 minuter åt gången, medan de på dag 3 skulle stå upp lika länge som på dag 2, men denna gång skulle testpersonerna resa sig oftare i små block om 90 sekunder åt gången.

Rent konkret visade studien att testpersonerna förbrände 76 kcal mer genom att stå upp på dag 2 jämfört med att bara sitta ner på dag 1. Dessutom förbrände de ytterligare 71 kcal från dag 2 till 3, där de reste sig upp många gånger under en dag.

Slutsatsen är dock inte särskilt överraskande, då dag 2 involverade 32 skiftande rörelser jämfört med dag 1, medan dag 3 resulterade i hela 320 övergångar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: