Nio livsmedel som bygger upp och håller dina muskler i trim

Om du vill öka din muskelmassa så behöver du ha i dig rätt näringsämnen. Vi har sammanställt en lista med nio ovanliga livsmedel som hjälper dig att bygga upp och hålla musklerna i trim.

15 augusti 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Större muskelmassa kräver både mycket träning och att kroppen får de näringsämnen som den behöver för att bygga upp muskelfibrerna. 

Stora köttbitar, ägg och proteinrika mjölkprodukter är populära bland de som styrketränar. Vi har dock hittat några mer ovanliga livsmedel som hjälper dig att bygga upp och hålla dina muskler i trim. 

Tamariner

Tamarinfrukten är rik på järn, vilket är essentielt för produktionen av röda blodkroppar. Röda blodkroppar är viktiga för syretransporten till muskler och organ – så att dessa kan hållas i trim och bli starkare. 

Sesamfrön

Dessa små frön är rika på både magnesium, fosfor och järn. 

Råris

Råris tar lång tid att smälta och bidrar med energi som räcker länge – även de dagar man tränar riktigt hårt. 

Gurka

Gurka innehåller mest vatten, men är också rik på kisel vilket stärker bindväven som behövs för muskeluppbyggnaden. 

Amarantfrön

Amarantfrön innehåller stora mängder näringsämnen – främst fosfor, järn och mangan. 

Oliver

Oliver är rika på både antioxidanter och antiinflammatoriska näringsämnen. De kan därför lindra träningsvärk och muskelirritation. 

Spelt

Precis som amarantfrön innehåller spelt massor av fosfor. 

Oregano

Oregano kan öka ämnesomsättningen och är dessutom rikt på järn vilket ger en bra blodprocent. 

Rödbetor

Rødbeden är ren supermat. Den är rik på trimetylglycin, som bland annat är förknippat med muskelstyrka och muskeluthållighet, samt leverhälsa och friska leder.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du får ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: