Jag vill träna mer regelbundet

Gör så härBörja med att bestämma dig för vad regelbunden träning betyder just för dig. Innebär det en timmes träning 2, 3 eller 4 gånger i veckan? Skriv därefter ned en lista med dina vanligaste ursäkter för att du ställer in ett träningspass och se om det finns något mönster. Beror det på att du ofta har det stressigt på jobbet eller att vädret är dåligt? Eller är du helt enkelt för trött när du kommer hem från jobbet? Oavsett vad du har för ursäkt så är det viktigt att förebygga orsaken.

Gör så här Börja med att bestämma dig för vad regelbunden träning betyder just för dig. Innebär det en timmes träning 2, 3 eller 4 gånger i veckan?

Skriv därefter ned en lista med dina vanligaste ursäkter för att du ställer in ett träningspass och se om det finns något mönster. Beror det på att du ofta har det stressigt på jobbet eller att vädret är dåligt? Eller är du helt enkelt för trött när du kommer hem från jobbet? Oavsett vad du har för ursäkt så är det viktigt att förebygga orsaken.

Kanske ska du träna direkt efter jobbet framöver, i stället för att träna senare på kvällen då tevesoffan känns allt mer lockande.

Kanske kan du få tid till att träna mer regelbundet under vardagarna om du cyklar eller löper till och från jobbet några gånger i veckan. Eller kanske borde du planera in ett par fasta träningstider –.t.ex. tisdagar och torsdagar klockan 17–18 samt söndagar klockan 11.

Tips Anmäl dig redan nu till ett lopp i slutet av var tredje månad året runt. Berätta för din familj och dina kolleger om dina planer. Det kan vara den lilla extra press som behövs för att du ska orka träna de dagar då motivationen inte är på topp. För du vill väl förbereda dig så bra som möjligt?

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: