Jag vill slippa skador

Gör så härDe allra flesta idrottsskador är överbelastnings skador som beror på att vi har varit för ivriga i jakten på att komma i bättre form. Tillhör du dem som ofta drabbas av skador kan ett varierat träningsupplägg vara precis det du behöver för att minska skaderisken. Ta hjälp av en personlig tränare eller en sjukgymnast och utforma tillsammans ett skräddarsytt träningsprogram till dig själv. Följ regelbundet upp din träning genom att föra dagbok och notera hur din kropp reagerar under och efter varje träningspass.

Gör så här De allra flesta idrottsskador är överbelastnings skador som beror på att vi har varit för ivriga i jakten på att komma i bättre form. Tillhör du dem som ofta drabbas av skador kan ett varierat träningsupplägg vara precis det du behöver för att minska skaderisken.

Ta hjälp av en personlig tränare eller en sjukgymnast och utforma tillsammans ett skräddarsytt träningsprogram till dig själv. Följ regelbundet upp din träning genom att föra dagbok och notera hur din kropp reagerar under och efter varje träningspass.

Tänk särskilt på att beskriva hur det känns i de delar av kroppen som du tidigare varit skadad i. Det underlättar både för dig och din eventuella vägledare för att du ska lära känna gränserna för din kropp, och för att du ska förebygga skador i framtiden.

Tips Tänk positivt. Fokusera på allt det som du kan och vill – trots att du har lätt för att bli skadad. Låt dig inte nedslås över allt det som du inte kan göra. Positivt formulerade mål är betydligt bättre.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: