© Istock

Snuva vinterförkylningen – gå till sängs

Sover du mer än sju timmar per natt så stärker du kroppens skydd mot förkylning.

11 november 2015

Nysningar, hosta och halsont hör vintern till. Men om du ser till att sova bra på nätterna kan du lättare stå emot alla förkylningar. Den slutsatsen drar amerikanska forskare som i en studie utsatte 164 testpersoner för rhinovirus, som är den vanligaste orsaken till förkylning.

Det visade sig att de som sov fem–sex timmar per natt hade mer än fyra gånger så hög risk att bli sjuka jämfört med de som sov sju timmar eller mer. Även när forskarna tittade på faktorer som rökning, motion, stress och alkoholvanor var sömnlängden fortfarande den viktigaste faktorn för att förutsäga om någon skulle bli sjuk.

Resultatet överensstämmer med andra studier som visar att mängden och kvaliteten på sömnen påverkar hur bra immunförsvaret fungerar.

Tänk även på

  • Att tvätta händerna ofta. Om du får förkylningsvirus på händerna från t.ex. handtag, räcken eller handskakningar, kan viruset snabbt hamna i ansiktet och smitta via ögon, näsa, mun.
  • Att röra på dig. Motion skyddar kroppen mot förkylning (såvida du inte motionerar för mycket eller för hårt och därmed försvagar immunförsvaret).
  • Att inta massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter från bär, grönsaker och frukt.

Source #Sleep.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: