Läs också

Mörk choklad

Rapsolja

Rapsolja innehåller bland annat en hel del omega-3-fettsyror, vilket i flera studier har visat sig kunna stärka immunförsvaret.

Det har bland annat visat sig ge färre inflammationer i både leder och muskelsenor.

RAPSOLJA

Så gör du: Använd oljan i dressingar, i bakverk eller till ugnsbakning. Var uppmärksam på att oljans smak varierar kraftigt beroende på framställningsmetoden. Vill man att rapsoljan ska smaka lite nötaktigt kan man med fördel välja en kallpressad variant. Är man däremot ute efter en nyttig olja med fin konsistens bör man välja en varmpressad eller extraherad olja som är ganska smakneutral. Fler fördelar med rapsolja: Förutom omega-3-fettsyror innehåller rapsolja en stor mängd E-vitamin som också är känt för sina immunförsvarsstärkande egenskaper. Rapsolja har en mild, nötaktig smak och den milda smaken gör att den passar perfekt när man bakar och använder den till dressingar. Fler bra alternativ: Valnötsolja och linfröolja är andra bra källor till omega-3-fettsyror. Man bör dock inte överdriva intaget. Obs: Cirka 2-3 teskedar är en lagom mängd i en huvudmåltid. Näringsvärde per 100 gram: Energi: 881 kcal Protein: 0 gram Fett: 100 gram Kolhydrater: 0 gram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: