Läs också

Mörk choklad

Paranötter

Paranötter är en utmärkt källa till selen.

Selen är ett spårämne som enligt flera studier är en viktig antioxidant. Selen hjälper immunförsvaret med att hindra skadliga ämnen från att angripa kroppens celler.

PARANÖTTER

Så gör du: Nötterna kan ätas som de är som ett nyttigt mellanmål. Alternativt kan man blanda dem i müsli eller fruktsallad eller använda dem i gryträtter och liknande. Doppar man dem i mörk choklad hjälper de till att stärka immunförsvaret ännu bättre. Fler fördelar med paranötter: Nötterna innehåller en stor mängd nyttiga ämnen; bl.a. E-vitamin som stärker immunförsvaret och kalium som sänker blodtrycket. Fler bra alternativ: Inälvsmat, skaldjur och fågel är andra bra källor till selen. Variera gärna, eftersom nötterna visserligen är nyttiga, men de innehåller ju också en hel del kalorier. Obs: 30-50 gram per dag räcker. Näringsvärde per 100 gram: Energi: 678 kcal Protein: 15 gram Fett: 65 gram Kolhydrater: 13,8 gram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: