Läs också

Rapsolja

Mörk choklad

Chokladens höga kakaoinnehåll innebär också att godbiten innehåller en massa antioxidanter.

Antioxidanterna stärker immunförsvaret och är den främsta orsaken till att mörk choklad har blivit accepterad av de flesta näringsexperter i världen.

MÖRK CHOKLAD

Så gör du: Blanda nyttigt och gott i en och samma dessert. Smält chokladen och doppa t.ex. några jordgubbar i den. Du kan självklart också äta chokladen som den är, eller använda den när du bakar, värma upp den till varm chokladmjölk eller hitta på andra användningsområden. Fler fördelar med choklad: En bra mörk choklad innehåller både ämnen som är lätt uppiggande, och fettsyror som dels mättar bra, dels är ganska nyttiga ur ett hälsoperspektiv. Att mörk choklad är nyttig innebär inte att man kan äta hur mycket som helst. Chokladen innehåller trots allt en hel del socker och fett också. Fler bra alternativ: En kopp hemgjord chokladmjölk på goda kakaobönor, andra frukter överdragna med mörk choklad och andra godbitar som är gjorda på kakaobönan, är lika bra som den rena, mörka chokladen. Obs: Man bör inte stoppa i sig mer än 20-30 gram mörk choklad per dag. Näringsvärde per 100 gram: Energi: 534 kcal Protein: 5,7 gram Fett: 29,1 gram Kolhydrater: 63,3 gram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: