Läs också

Svarta vinbär

Katrinplommon

Plommon innehåller mycket fibrer och en stor mängd antioxidanter, som via tarmen förs vidare via blodet och ut till kroppens celler.

Där bidrar antioxidanterna till ett skydd mot cigarettrök, avgaser och allt annat som kan tränga in i våra kroppar och som gör att immunförsvaret tvingas jobba övertid.

KATRINPLOMMON

Så gör du: Katrinplommon är goda att äta som de är - istället för vingummi eller annat godis. Alternativt kan man dela dem i små bitar och blanda dem i müslin. Eller så kan man laga till en katrinplommonkräm. Fler fördelar med katrinplommon: Eftersom plommon innehåller både kostfibrer och antioxidanter så sätter det garanterat fart på tarmsystemet. Detta är särskilt viktigt under perioder när man har problem med förstoppning. Tänk på att katrinplommon också innehåller en hel del kolhydrater och alltså belastar kalorikontot en hel del. Fler bra alternativ: Torkade aprikoser, russin, torkade fikon och andra former av torkad frukt är också goda och nyttiga. Obs: 2-4 plommon per dag är en lagom mängd med tanke på kaloriinnehållet och plommonens förmåga att sätta fart på matsmältningen. Näringsvärde per 100 gram: Energi: 257 kcal Protein: 2,7 gram Fett: 0,7 gram Kolhydrater: 63,3 gram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: