D-vitamin maxar immunförsvaret

D-vitamin är viktigt för ett starkt immunförsvar.

22 juni 2010

D-vitamin har stor betydelse för immunförsvaret. Det visar en ny studie från Köpenhamns universitet. D-vitamin sätter fart på de så kallade mördar- T-cellerna, vilka fungerar som immunförsvarets fotsoldater som angriper och bekämpar bakterier och virus som tränger in i kroppen. Utan tillräckligt mycket D-vitamin kan T-cellerna inte göra detta, och immunförsvaret blir sämre. Forskarnas rekommendation nuförtiden är ett dagligt intag på 7,5 mikrogram D-vitamin, men det diskuteras om den siffran är för låg och om man i stället skulle rekommendera 10–20 mg.

Det finns faktiskt vissa forskare som rekommenderar ända upp till 50 mikrogram per dag.

Bra källor till D-vitamin

Solljus och fet fisk är de bästa källorna till D-vitamin. Får man inte i sig D-vitamin den vägen är det svårt att få i sig tillräckligt bara via kosten. Det behövs t.ex. 7 ägg eller 9 liter mjölk för att uppnå den dagliga rekommendationen, medan endast 25 gram lax täcker dagsbehovet.

Mikrogram D-vitamin per 100 gram

  • Solljus: 15 min. med bar hud utan solkräm per dag räcker. Men det är bara under sommaren det fungerar.

  • Torsklevertranolja: 250 mikrogram

  • Lax: 30 mikrogram

  • Ål: 30 mikrogram

  • Torskrom: 11 mikrogram

  • Inlagd sill: 10 mikrogram

  • Makrill: 5,5 mikrogram

  • Ägg: 1,75 mikrogram

  • Kycklingbröst: 1,5 mikrogram

  • Lättmjölk: 0,085 mikrogram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: