© Colourbox

Atjoo - 10 sätt att snuva förkylningen

I genomsnitt drabbas vi av förkylningar 2–3 gånger per år och det finns cirka 200 olika förkylnings varianter som ständigt är i omlopp. Därför bör man vara på sin vakt om man vill hålla snuvan borta. Det är absolut inte omöjligt att besegra förkylningen, utan koncentrerar man sig på några faktorer så blir det du som vinner matchen mot de besvärliga bakterierna. Regelbunden handtvätt, en positiv inställning till livet och massor av frukt och grönt är några av punkterna på listan som gör att du kan klara dig genom vintern utan att riskera att få host- och nysattacker.

11 maj 2010 av Claus Sonne

Myter om förkylningar

Kyla spelar ingen roll Kanske. Forskarna är oeniga. Helgardera genom att undvika kyla.

Man bör dricka extra mycket vatten Myt. Om man inte har feber. Vatten kan dock förebygga hostattacker.

Man kan svettas bort en förkylning Myt. Ökad kroppsvärme påverkar inte viruset man drabbats av.

Man ska inte träna när man är förkyld Stämmer. Oftast är lätt träning bra för immunförsvaret, men det gäller inte när man är förkyld. Då skadar träningen mer än den gör nytta.

Bör man snyta sig ofta? Myt. Det bästa man kan göra är att få ut slemmet. Men snyter man näsan för ofta och hårt kan risken öka för att man drar på sig bihåleinflammation.

Naturmedicin kan bota förkylningen Kanske. Det finns undersökningar som visar att vissa naturläkemedel kan hjälpa, medan andra undersökningar säger tvärtom. Man bör därför pröva sig fram och se vad som hjälper.

Vad har du?

Förkylning:

Nästäppa eller rinnande näsa, hosta och ont i halsen. Nysattacker. Eventuellt lite feber. Varar 2–4 dagar. Förekommer oftast på vintern

Influensa:

Hög feber, frossa, muskelvärk, trötthet, täppt näsa, ont i halsen och hosta. Varar oftast mer än en vecka. Förekommer oftast från november till mars.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: