Mand løber i skov, efterår, full figur
© Colourbox

Ät immunförsvaret i toppform

Genom att välja rätt i vardagen kan du "trimma" immunförsvaret. Knepet är att satsa på rätt matvaror. Vi guidar dig.

25 maj 2010 av Martin Kreutzer

Många kommer ibland att drabbas av förkylning, influensa, trötthet och värk i lederna. Det beror på att immunförsvaret blir försvagat. Det är därför hög tid att titta närmare på kosten. Som tur är kan det göras både snabbt och effektivt; ofta handlar det om små förändringar för att immunförsvaret ska stärkas. Konsten är att välja rätt matvaror.

APELSINER

Apelsiner är en klassisk källa till C-vitamin som stärker immunförsvaret. Men apelsiner innehåller också många andra antioxidanter, vilket stärker immunförsvaret ytterligare.Gör så här: Det räcker självklart med att skala en apelsin och njuta av de saftiga klyftorna. Men apelsiner passar också bra i en smoothie. Fler fördelar med apelsiner: Förutom antioxidanter innehåller apelsiner en liten mängd kalcium, som stärker skelettet, och kalium, som sänker blodtrycket. Det finns även en del kostfibrer som mättar effektivt. Fler bra alternativ: Mandariner, clementiner och andra citrusfrukter är utmärkta alternativ till apelsiner även om de inte riktigt är lika nyttiga som den gula frukten. Man bör dock rent allmänt äta olika sorters frukt och inte bara apelsiner. Även om apelsiner innehåller 300 olika nyttoämnen går man miste om tusentals andra nyttoämnen om man bara äter en sorts frukt. Obs: Det är lagom med 300–500 gram frukt per dag. Näringsvärde per 100 gram: Energi: 51 kcal Protein: 0,9 gram Fett: 0,6 gram Kolhydrater: 11,5 gram

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: