© Istock

10 tips som halverar risken för influensa

Genom att bl.a. äta paprika kan du skydda dig mot vinterns alla virus och bakterier. Läs här vilka andra saker som skyddar mot influensa och förkylning.

18 februari 2016 av Lasse Lyhne

Varje vinter sprider sig influensan och många blir sängliggande med hög feber och sjukdomskänsla. Som tur är finns det mycket man kan göra själv för att undvika att drabbas. Här är de 10 bästa tipsen.

  • ### 1. Ät röd paprika.

    Röd paprika har ett mycket högt innehåll av C-vitamin. Dessutom är den billig och smakar bra, vilket gör att man kan äta mycket av den. C-vitamin stärker bl.a. immunförsvaret, och det är trots allt det som måste vara starkt för att inte influensavirus ska slå till med full kraft. Du kan också få i dig C-vitamin via apelsiner, bär och olika kålsorter.

  • ### 2. Sov mer.

    Om immunförsvaret ska vinna kampen mot influensavirus, så måste du sova bra. När du sover frigör kroppen en rad hormoner och protein som skyddar mot infektioner, och även en mindre sömnbrist försämrar kroppens förmåga att förebygga infektioner. Sömnbehovet är individuellt, men 7–8 timmars sömn per natt är lagom för de flesta.

  • ### 3. Håll dig varm.

    Virus och bakterier trivs bättre i en kall näsa änd i en varm, medan immunförsvaret fungerar bättre i en varm kropp än i en nedkyld. Ja, virus har faktiskt tre gånger så stor chans att vinna kampen mot immunförsvaret om temperaturen i näsan sjunker från 37 till 35 grader. Kom alltså ihåg att även ta på dig mössa och halsduk när det är kallt.

  • ### 4. Stressa ner.

    Stress fördubblar risken för att få influensa eller andra infektioner. Det visade en studie från Århus universitet för några år sedan. Det beror på att stress försvagar immunförsvaret.

  • ### 5. Ät makrill.

    Makrill är rik på hälsosamma omega-3-fettsyror. Omega-3 fettsyrorna omvandlas till signalsubstanser i kroppen, som bl.a. motverkar inflammation och stärker immunförsvaret. Och ja, burkmakrill fungerar lika bra.

  • ### 6. Träna lätt.

    Ett lätt träningspass höjer kroppstemperaturen, ökar blodflödet och transporterar runt fler vita blodkroppar i kroppen. Det gör i sin tur att immunförsvaret stärks. Men det är viktigt att endast träna lätt. Om du tar ut dig för mycket så blir kroppen trött och sliten, och då ökar istället sjukdomsrisken.

  • ### 7. Ät A-fil.

    Livsmedel som innehåller probiotiska bakterier är bra för bakteriefloran i tarmarna. Eftersom 50 % av immunförsvar är kopplat till tarmarna, så hjälper t.ex. A-fil till att skydda mot virus.

  • ### 8. Isolera dig.

    Ja det låter kanske lite tråkigt, men faktum är att det är kontakten med andra människor som gör att du blir smittad. Vill du undvika att bli smittad ska du undvika kontakt med andra människor. Du behöver inte krypa in i en bunker din, men tänk på att bussar, flygplan och andra trånga platser med mycket människor ökar risken.

  • ### 9. Tvätta händerna.

    Händerna har direktkontakt med många ytor under en dag och för virus är det rena paradiset. Tvätta därför händerna ofta och noga, och undvik att peta dig för mycket i näsa, mun och ögon.

  • ### 10. D-vitamin.

    D-vitamin är ett hormon som bland annat har stor påverkan på immunförsvaret. Många svenskar har brist på D-vitmamin under vintermånaderna, och det kan därför vara bra att äta mer fisk och ägg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: