© Colourbox

Håll koll på midjan

Förr skulle man hålla koll på sitt BMI (body mass index). Nu är det mycket enklare – det krävs bara ett måttband runt livet. Forskarna har på senare år kommit på varför det är så viktigt att inte ha för mycket fett på magen och vilket mått midjan bör ha om det ska vara hälsosamt.

18 januari 2012

Förr skulle man hålla koll på sitt BMI (body mass index). Nu är det mycket enklare – det krävs bara ett måttband runt livet. Forskarna har på senare år kommit på varför det är så viktigt att inte ha för mycket fett på magen och vilket mått midjan bör ha om det ska vara hälsosamt.

Midjemåttet på en man bör inte vara över 94 cm, för då ökar risken betydligt för diabetes typ-2 och därmed också för en rad hjärt-kärlsjukdomar. Men det är faktiskt inte bilringarna som lägger sig på byxlinningen som är farliga. När magen blir rundare hopar sig fettet runt de inre organen – innanför bukmuskulaturen. Och det innebär att t.ex. levern, njurarna och tarmarna är omgivna av det. Bukfetman är särskilt farlig, eftersom den gärna sprider sig till exempelvis levern och blodomloppet, och på så sätt ökar risken för åderförfettning och blodproppar.

Nej, det låter inte trevligt, men det positiva är att bukfettet är det fett som försvinner först när man går ned i vikt. ”Bilringarna” sitter fast hårdare, men det fettet är inte lika farligt för blodomloppet.

Detta kan du göra: Mät midjan med jämna mellanrum – även om du upplever dig som smal. Fettet runt de inre organen döljer sig innanför bukmuskulaturen.

Är midjemåttet under 94 cm är fettmängden på magen okej.

Är midjemåttet över 94 cm bör du gå ned en del i vikt om du vill förebygga diabetes typ-2 samt hjärt-kärlsjukdomar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: