Fyra matvaror som sänker blodtrycket

Har du högt blodtryck? Då bör du kanske titta närmare på de här fyra matvarorna …

3 maj 2016 av Anja Bruneskjold

Det finns självklart mediciner som du kan ta om du har problem med högt blodtryck.

Men du kan hjälpa blodtrycket en bit på på väg genom att välja rätt matvaror. Blodtrycket blir stabilare om du väljer matvaror med ett lågt innehåll av natrium och ett högt innehåll av både kalium, kalcium och magnesium.

Naturell yoghurt

En helt vanlig naturell yoghurt med låg fettprocent är bra för blodtrycket. Två deciliter räcker för att du ska få i dig 49 % av ditt dagliga kalciumbehov, 12 % av ditt magnesiumbehov och 18 % av ditt kaliumbehov.

Kiwifrukt

Den uppfriskande kiwifrukten passar perfekt att ta med i din kostplan om du har högt blodtryck. Den smakar gott, kan köpas åter runt i mataffären och en enda kiwifrukt räcker för att du ska få i dig 7 % av ditt dagliga magnesiumbehov och 9 % av ditt kaliumbehov.

Bonus: Kiwifrukten kan förvaras i kylskåpet – både med och utan skal. Och den innehåller lika mycket C-vitamin som en apelsin.

Bananer

Bananer är nästan en mirakelfrukt när det gäller dess hälsoeffekt. Och den är självklart också bra för blodtrycket. Den innehåller t.ex. hela 8 % av ditt dagliga magnesiumbehov och 12 % av ditt kaliumbehov.

Sötpotatis

Sötpotatis passar perfekt att använda i middagsmåltiden. Sötpotatis av mellanstorlek innehåller 8 % procent av det magnesium som din kropp har användning för varje dag och hela 15 % av det kalium du behöver. Förutsättningen är att du låter skalet vara kvar!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: