Cookie- och Sekretesspolicy
Utomhusträning gör dig frisk och glad

Frisk av naturen

Du får massor av hälsovinster om du vistas och tränar i naturen.

Sju bra skäl till att träna i naturen

Här är sju vetenskapligt framtagna skäl att ge sig ut och träna i det gröna. Din hälsa kommer att tacka dig för det.

  • Av Hans Westhausen Gottlieb
  • 15-11-2016
  • Foto: iStockphoto
Natur


1.Naturen motverkar depression och högt blodtryck

Genom att uppehålla dig endast 30 minuter i veckan i en park eller skog minskar du risken för att drabbas av högt blodtryck med 9 procent och risken för att få depression med 7 procent. Enligt en ny australiensisk studie är effekten störst om de 30 min. i grönområdena genomförs i på en och samma gång och inte utspritt på flera kortare besök.

LÄS OCKSÅ: Så mäter du ditt blodtryck

En liknande studie från Stanford University visar att en promenad på 1,5 timme i en park eller skog minskar aktiviteten i den del av hjärnans pannlob (subgenual prefrontal cortex), som är knuten till risken för att utveckla mentala sjukdomar och depression.

2. Naturen höjer humöret

Träning i naturen förbättrar både självförtroendet och humöret, och den största effekten märks redan inom de första 5 minuterna. DU behöver alltså inte genomföra hela träningspasset utomhus om vädret är dåligt.

3. Utomhusträning förbättrar minnet

En studie från University of Michigan visar att efter en promenad till skogs klarade sig en grupp studenter 20 procent bättre i ett minnestest jämfört med de studenter som promenerade i stadsmiljö.

4. Naturen motverkar stress

Ett kinesiskt försök visar att studenter som tillbringade två dygn till skogs, hade lägre nivåer av stressmarkören kortisol i blodet efteråt jämfört med studenter som enbart hade vistats i stadsmiljö.

Forskning från Stockholm universitet visar dessutom att ljudet från trädens blad i vinden och andra ljud i naturen motverkar stress på samma sätt som den visuella upplevelse man får av att vistas i naturen. Så skippa hörlurarna när du springer eller promenader i skogen.

TEST: Är du stressad?

5. Utomhusträning ökar din kaloriförbränning

Flere studier har visat att kaloriförbrukningen blir ett snäpp högre vid utomhuslöpning jämfört med löpning på löpband, vilket bl.a. beror på vindmotståndet. Ännu viktigare är det dock att lederna i kroppen får en mer varierad belastning utomhus, vilket minskar risken för överbelastningsskador.

Det gäller särskilt om du ägnar dig åt traillöpning till skogs, då du på köpet kan njuta av naturen.

BERÄKNA: Hur mycket förbränner din träning?

6. Naturen stärker kroppens immunförsvar

Japansk forskning som presenterats i International Journal of Immunopathology and Pharmacology visar att när vi andas in små mängder luftburna växtkemikalier i skogen, så verkar nivåerna av naturliga mördarceller (NK-celler) i kroppen öka. De anses t.ex. kunna bekämpa cancer.

LÄS OCKSÅ: Dessa åtta livsmedel stärker ditt immunförsvar

7. Utomhusträning minskar risken för förtida död

En holländsk studie med över 250 000 personer visar att det finns ett samband mellan procentdelen av gröna omgivningar i människors vardag och deras allmänna hälsa.

I en uppföljande studie visade forskarna dessutom att det fanns ett samband mellan dödlighet och avstånd till närmaste grönområde. En rad sjukdomar var mindre vanliga bland de personer som bodde nära grönområden.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
För mycket motion sliter på hjärtat

För mycket motion sliter på hjärtat

Motion |

… men för de flesta är det inte farligt ...

Läs mer
Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Hälsa |

Om du tränar hårt som ung kommer du att ...

Läs mer
Spring bort huvudvärken!

Spring bort huvudvärken!

Huvudvärk |

Vill du slippa tryckande huvudvärk och ...

Spring bort huvudvärken!
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män