Träna styrka och håll dig frisk

Många tror kanske att löpning är bäst för hälsan och att de som tränar på gym främst lyfter vikter för att få större muskler. Men är det verkligen så? Forskning visar att styrketräning är rena medicinen och en genväg till en friskare kropp.

29 januari 2014 av Anders Nedergaard

En del tror att gymmet främst är en fritidsgård för alla som vill visa upp sina muskler. Löpning däremot, har fått stämpeln att det är något man gör för att stärka hälsan.

Men forskning tar död på alla fördomar om styrketräning. Hälsan förbättras nämligen lika mycket om man lyfter vikter, styrketränar hemma i vardagsrummet eller tränar crossfit. Ja, inom en del områden är styrketräning tom. effektivare för hälsan än löpning och andra konditionsidrotter.

T.ex. så förbättras immunförsvaret, skelettet blir starkare och kroniska ryggbesvär försvinner snabbare om man väljer att styrketräna i stället för att träna konditionen. Och om du har lätt för att drabbas av irriterande idrottsskador, som förhindrar dig från att träna så mycket som du skulle vilja så är tunga lyft rena medicinen.

11 hälsovinster av styrketräning

1. Bättre immunförsvar Styrketräning gör att immunförsvaret förbättras mer än om man konditionstränar. Det visar studier från Charles Sturt University i Australien. Forskarna lät en grupp med försökspersoner styrketräna i 10 veckor samtidigt som en annan grupp fick träna lika länge på spinningcykel.

Före och efter försöket mättes deltagarnas mängd av så kallat C-reaktivt protein (CRP) i blodet. CRP är ett ämne som visar hur hårt kroppens immunförsvar belastas. Efter 10 veckor hade mängden CRP sjunkit med 33 % hos de som styrketränade, medan värdet hos cyklisterna bara hade sjunkit med hälften.

2. Aldrig mer nackbesvär Enformiga rörelser som upprepas ofta är inte bra för kroppen, och oavsett om man sitter i kassan i mataffären eller sitter i timmar framför datorn så påverkas kroppen på olika sätt. Ofta leder monotona rörelser till kronisk värk i nacke, axlar och bröstrygg.

Studier har visat att tung styrketräning motverkar och förebygger nackbesvär. 20 minuters träning 2–3 gånger per vecka är tillräckligt för att nackbesvären ska försvinna nästan helt.

11 effekter: Så hälsosamt är det att styrketräna

  • Skarpare hjärna

  • Bättre ålderdom

  • Friskare hjärta

  • Mindre ryggont

  • Effektiv viktnedgång

  • Förebygger diabetes

  • Inga fler idrottsskador

  • Sänker blodtrycket

  • Starkare skelett

Logga in och se vad forskningen har visat när det gäller hälsoeffekter av styrketräning

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: