Cookie- och Sekretesspolicy
Träna styrka och håll dig frisk

Träna styrka och håll dig frisk

Många tror kanske att löpning är bäst för hälsan och att de som tränar på gym främst lyfter vikter för att få större muskler. Men är det verkligen så? Forskning visar att styrketräning är rena medicinen och en genväg till en friskare kropp.

  • Av Anders Nedergaard
  • Aktiv Träning nr. 2, 2014
Styrketräning

En del tror att gymmet främst är en fritidsgård för alla som vill visa upp sina muskler. Löpning däremot, har fått stämpeln att det är något man gör för att stärka hälsan.

Men forskning tar död på alla fördomar om styrketräning. Hälsan förbättras nämligen lika mycket om man lyfter vikter, styrke­tränar hemma i vardagsrummet eller tränar crossfit. Ja, inom en del områden är styrketräning tom. effektivare för hälsan än löpning och andra konditionsidrotter.

T.ex. så förbättras immunförsvaret, skelettet blir starkare och kroniska ryggbesvär försvinner snabbare om man väljer att styrketräna i stället för att träna konditionen. Och om du har lätt för att drabbas av irriterande idrottsskador, som förhindrar dig från att träna så mycket som du skulle vilja så är tunga lyft rena medicinen.

11 hälsovinster av styrketräning

1. Bättre immunförsvar
Styrketräning gör att immunförsvaret förbättras mer än om man konditionstränar. Det visar studier från Charles Sturt University i Australien. Forskarna lät en grupp med försökspersoner styrketräna i 10 veckor samtidigt som en annan grupp fick träna lika länge på spinningcykel.

Före och efter försöket mättes deltagarnas mängd av så kallat C-reaktivt protein (CRP) i blodet. CRP är ett ämne som visar hur hårt kroppens immunförsvar belastas. Efter 10 veckor hade mängden CRP sjunkit med 33 % hos de som styrketränade, medan värdet hos cyklisterna bara hade sjunkit med hälften.

2. Aldrig mer nackbesvär
Enformiga rörelser som upprepas ofta är inte bra för kroppen, och oavsett om man sitter i kassan i mat­affären eller sitter i timmar framför datorn så påverkas kroppen på olika sätt. Ofta leder monotona rörelser till kronisk värk i nacke, axlar och bröstrygg.

Studier har visat att tung styrketräning motverkar och förebygger nackbesvär. 20 minuters träning 2–3 gånger per vecka är tillräckligt för att nack­besvären ska försvinna nästan helt.

11 effekter: Så hälsosamt är det att styrketräna

  • Skarpare hjärna
  • Bättre ålderdom
  • Friskare hjärta
  • Mindre ryggont
  • Effektiv viktnedgång
  • Förebygger diabetes
  • Inga fler idrottsskador
  • Sänker blodtrycket
  • Starkare skelett

Logga in och se vad forskningen har visat när det gäller hälsoeffekter av styrketräning


Prenumerant ladda ner filen här.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Spring bort huvudvärken!

Spring bort huvudvärken!

Huvudvärk |

Vill du slippa tryckande huvudvärk och ...

Spring bort huvudvärken!
Hårda pass sänker immunförsvaret i fem dagar

Hårda pass sänker immunförsvaret i fem dagar

Träning |

Ditt immunförsvar är nedsatt i upp till ...

Hårda pass sänker immunförsvaret
Träna för tändernas skull

Träna för tändernas skull

Tandvård |

Motionerar man regelbundet så har man ...

Träna för tändernas skull
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
Artros kan tränas bort

Artros kan tränas bort

Hälsa och motion |

Se här varför det är så bra att ...

Läs mer
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män