Träna – också för hjärnans skull

Fysisk aktivitet är som bekant bra för fysiken, men träning skärper också sinnet – något som märks redan efter 12 veckor.

4 februari 2014

Vi vill gärna förbli skarpa och snabba även när vi åldras, och vi vill ha minnet i behåll samtidigt som vi vill kunna lära oss något nytt. Metoderna för att hålla hjärnan skärpt även på äldre dagar har dock mest varit långsiktiga och diffusa hittills: spela sudoku, språkinlärning, spela instrument osv. Nu visar ny amerikansk forskning att hjärnan kan skärpas betydligt på bara 12 veckor – med hjälp av fysisk

träning

.

I studien delade forskarna in en grupp äldre (57+ år) i två grupper, varav den ena gruppen fick träna en timme tre gånger i veckan på motionscykel eller löpband, medan den andra gruppen levde som vanligt.

Föga överraskande fick de som tränade bättre kondition. Men mer intressant var att de också förbättrade minnet i två olika minnestest, samtidigt som blodförsörjningen av hippocampus blev bättre. Enligt forskarna minskar därmed risken för att få Alzheimer.

Tidigare studier har visat att fysisk träning har effekt på hjärnan, men den nya studien visar att denna effekt kommer mycket snabbt.

Så påverkas hjärnan av konditionsträning:

  • Bättre minne och kognitiv förmåga

  • Minskad risk för Alzheimer och demens

  • Ökning av antalet hjärnceller

  • Minskad risk för depression

Träna så här:

  • Ägna dig åt konditionsträning som löpning, cykling, simning etc. som gör att pulsen ökar.

  • Träna på morgonen. Det skärper hjärnan och gör den redo för dagens utmaningar.

  • Utöva tekniskt svåra träningsformer som utmanar koordinationen; t.ex. mountainbike, tennis eller dans. Byt aktivitet när du är fullärd. Det är allt det nya som är utvecklande för hjärnan.

Source #Frontiers in Aging Neuroscience

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: