Träna för tändernas skull

Motionerar man regelbundet så har man kommit en bra bit på vägen för att förebygga parodontit.

20 maj 2010 av Claus Sonne

Det beror på att motion stärker immunförsvaret, vilket också har betydelse för munhälsan. Forskning från King Abdulaziz University i Saudiarabien visar att personer som tränar regelbundet, äter nyttigt och är normalviktiga har 40 procent lägre risk för att få parodontit.

Färdigblandade sportdrycker

När det gäller tänderna bör dock idrottare passa sig extra noga: många av de färdigblandade sportdryckerna som finns på marknaden innehåller nämligen massor av socker och syra. Eftersom de ofta intas under längre tid så utsätts tänderna för en långvarig socker- och syradusch, och det kan skada tandemaljen ordentligt. Man bör därför endast dricka sportdryck om man tränar i mer än 90 minuter. Tränar man kortare tid räcker det med vatten

Skölja munnen med vatten

Man bör därför endast dricka sportdryck om man tränar i mer än 90 minuter. Tränar man kortare tid räcker det med vatten. Har man druckit sportdryck – eller läsk eller juice – bör man inte heller borsta tänderna för nära inpå. Syra mjukar nämligen upp tandemaljen och därför kan tandborsten göra mer skada än nytta. Då är det bättre att skölja munnen med vatten och ev. ta ett sockerfritt tuggummi så att syrabalansen i munnen blir normal igen. Sedan väntar man en stund med att borsta tänderna.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: