© Istock

Smart knep: Denna träning förbättrar ditt minne

Motion kan boosta minnet – men det har stor betydelse när du motionerar.

21 juni 2016 av Jesper U. Larsen

Har du lärt dig något nytt som du gärna vill ha i minnet även framöver? Då är det bra om du ger dig ut och tränar – men inte med detsamma.

En ny studie visar nämligen att om du motionerar fyra timmar efter att du har tagit emot ny information så ökar chansen att den fastnar i minnet.

Däremot har det ingen effekt om du motionerar direkt efter att du har lärt dig något nytt. Den slutsatsen drar de holländska forskare som ligger bakom studien.

Så tränade deltagarna

Forskarna lät 72 personer lösa en uppgift där de fick se 90 bilder på olika vardagssaker som dök upp på olika ställen på en datorskärm. Därefter skulle deltagarna försöka att komma ihåg vad det var på bilderna och var på skärmen de dök upp.

Personerna delades därefter in i tre grupper. Den ena gruppen skulle genomföra ett 35 minuter långt träningspass med intervaller på motionscykel direkt efter att de hade utfört uppgiften. Den andra gruppen skulle vänta fyra timmar innan de genomförde samma träningspass, medan den tredje gruppen inte skulle motionera alls.

Forskarna blev förvånade

Två dagar senare gjorde alla deltagarna ett test som avslöjade hur mycket information från uppgiften de fortfarande kom ihåg. Och då klarade sig gruppen som tränade efter ett uppehåll på fyra timmar alltså betydligt bättre än de två andra grupperna.

Varför den ”försenade” träningen verkar fungera bäst för minnet har forskarna ingen förklaring till, så det ska en ny studie bringa klarhet i.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: