Förbättrad spermiekvalitet Regelbunden träning med måttlig intensitet ökar både antalet spermier och kvaliteten på dem. © iStockphoto

Sex månaders träning ger bättre spermier

Med rätt träningsmängd kan spermiekvaliteten förbättras, visar ny forskning.

7 december 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Genom att träna en halvtimme åt gången, tre gånger i veckan kan män förbättra spermiekvaliteten, visar ny forskning.

I studien delades 280 unga män – utan problem med spermiekvaliteten – in i fyra olika grupper som följdes under ett halvår:

  • Kontrollgrupp (ingen träning)

  • HIIT-grupp: Högintensiv intervallöpning, 10–15x1 min.

  • HICT-grupp: Högintensiv kontinuerlig löpträning i 60 min.

  • MICT-grupp: Måttlig kontinuerlig löpträning i 30 min.

De tre träningsgrupperna tränade alla tre gånger i veckan på löpband.

Måttlig träning är bäst för spermiekvaliteten

Efter sex månaders träning hade männen i alla tre träningsgrupper både förbättrat kvaliteten på sina spermier och ökat antalet spermier. De bästa resultaten fick man i den måttliga träningsgruppen.

Jämfört med de inaktiva i kontrollgruppen hade männen i den måttliga träningsgruppen i snitt 21,8 procent fler spermier efter träningsperioden.

– Våra resultat visar att träning och motion är ett enkelt, billigt och effektiv sätt att förbättra spermiekvaliteten hos män som i vanliga fall är inaktiva, säger Behzad H. Maleki, som ledde studien.

– Men det är viktigt att understryka att orsaken till att vissa män inte kan få barn, inte bara handlar om antalet spermier. Manliga fertilitetsproblem kan vara komplexa och en livsstilsförändring löser inte alltid dem.

Så får du bättre spermier

Förutom träning och motion kan spermiekvaliteten potentiellt bli bättre om man undviker följande:

  • Rökning

  • Hög alkoholförbrukning

  • Onyttig kost

  • Övervikt

Källor: Reproduction og bbc.com

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: