Cookie- och Sekretesspolicy
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning
Det krävs att du blir rejält svettig minst ett par gånger i veckan om risken för att du ska drabbas av cancer och hjärtsjukdomar ska minska så mycket som möjligt.

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 minuters aktivitet per dag varje vecka, men är du flitigare än så kan du minska risken betydligt för att du ska drabbas av fem svåra sjukdomar. Se här hur mycket som krävs.

  • Av Lasse Lyhne
  • 23-08-2016

30 minuters fysisk aktivitet per dag plus två gånger i veckan à 20 minuter då pulsen stiger rejält. Det är Folkhälsomyndighetens råd som det lyder i dag.

Men nu tyder ny forskning på att en lite kraftfullare träningsinsats kan minska risken betydligt för att man ska utveckla fem obehagliga sjukdomar, nämligen bröstcancer, tarmcancer, diabetes, hjärtsjukdom och stroke.

Beräkna din MET-poäng

Forskarna som ligger bakom studien använder sig av begreppet MET vilket är ett uttryck för hur mycket en aktivitet bidrar till den totala aktivitetsnivån. Att cykla till jobbet har t.ex. en relativt låg MET-poäng på 4 per minut, medan löpning har en hög MET-poäng på 10 per minut.

Om du följer Folkhälsomyndighetens råd och t.ex. cyklar 30 minuter per dag och löper 2x20 minuter i veckan, så uppnår du således en MET-poäng på 1240 (4x30x7+10x20x2).

Så mycket krävs det

Forskarna har även räknat på hur hög MET-poäng det krävs för att sjukdomsrisken ska bli så låg som möjligt, och slutsatsen verkar vara ju mer desto bättre. Den största effekten i förhållande till insatsen får man om man uppnår en MET-poäng på 3 000 under en vecka, alltså mer än dubbelt så mycket som Folkhälsomyndigheten rekommenderar.

Därefter planar effekten ut, men sjukdomsrisken fortsätter ändå att sjunka ju högre MET-poäng du uppnår – ända upp till 10 000 poäng!

Du kan exempelvis uppnå en MET-poäng på de rekommenderade 3 000 i veckan om du cyklar 25 minuter varje dag i ett raskt tempo, går i trappor 5 min per dag, promenerar 25 minuter per dag, löper en runda på 20 minuter tre gånger i veckan, utför 40 minuters trädgårdsarbete i veckan eller dammsuger i 30 minuter.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
För mycket motion sliter på hjärtat

För mycket motion sliter på hjärtat

Motion |

… men för de flesta är det inte farligt ...

Läs mer
Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Hälsa |

Om du tränar hårt som ung kommer du att ...

Läs mer
Spring bort huvudvärken!

Spring bort huvudvärken!

Huvudvärk |

Vill du slippa tryckande huvudvärk och ...

Spring bort huvudvärken!
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män