Cookie- och Sekretesspolicy
Så farligt är det att sitta stilla

Så farligt är det att sitta stilla

Ju fler timmar varje dag du sitter stilla, desto större är risken att du kommer att drabbas av någon allvarlig sjukdom.

  • Aktiv Träning nr. 8, 2014

Vi sitter stilla alldeles för mycket – i bilen, på jobbet och framför teven. Och stillasittandet är farligt för hälsan – även om vi motionerar regelbundet. Här är tre allvarliga sjukdomar som du riskerar att drabbas av om du sitter stilla för mycket.

Diabetes
Risken för att få diabetes ökar med 112 procent om du sitter stilla i 10 timmar eller mer varje dag. Det gäller även om du motionerar regelbundet. De få timmar du tränar hårt i gymmet kan inte uppväga de negativa effekterna av alla timmar du sitter stilla. Var tredje svensk stilla åtta timmar eller mer under en vanlig vardag.

Hjärt-kärlsjukdomar
Risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar ökar med 147 procent om du sitter stilla i 10 timmar eller mer varje dag. De stora muskelgrupperna i lår och säte är helt inaktiva när vi sitter stilla. Det påverkar hormonproduktionen och ämnesomsättningen, så att blodtrycket blir högre och kolesterolvärdet stiger. Din aptitreglering störs också när du sitter stilla och risken för att du lägger på dig mer fett kring de inre organen ökar.

Cancer
Mer fett, speciellt runt de inre organen, påverkar hormonnivåerna i kroppen. Det sätter igång en inflammatorisk process, som i sin tur ökar risken för att utveckla cancer och andra sjukdomar. Individer som har haft stillasittande kontorsjobb i mer än 10 år har dubbelt så stor risk för att få tarmcancer jämfört med individer med ett fysiskt aktivt jobb. Även prostatacancer är vanligare hos individer med ett stillasittande jobb.

Logga in och få några goda råd om hur du kan göra för att övervinna vardagens alla ”sittfällor”.

Ladda ner filen här.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
Träna för tändernas skull

Träna för tändernas skull

Tandvård |

Motionerar man regelbundet så har man ...

Träna för tändernas skull
För mycket motion sliter på hjärtat

För mycket motion sliter på hjärtat

Motion |

… men för de flesta är det inte farligt ...

Läs mer
Löp dig till bättre koncentration

Löp dig till bättre koncentration

Kondition |

Har du svårt för att hålla fokus? Då är ...

Läs mer
Spring bort huvudvärken!

Spring bort huvudvärken!

Huvudvärk |

Vill du slippa tryckande huvudvärk och ...

Spring bort huvudvärken!
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer