Så frisk blir du av motion

Motionens effekt fortsätter att överraska forskarna. Det verkar inte finnas några gränser för vad fysisk aktivitet kan göra för kroppen. Många experter anser tom. att motion är bättre än medicin. Här är flera bra anledningar till att motionera.

15 juli 2013

Det är inte utan anledning som många företag och veksamheter på senare år har börjat att locka sina medarbetare med alla möjliga former av motion på arbetstid. Det kan nämlig löna sig. Anställda som motionerar regelbundet blir inte sjuka lika ofta och de jobbar dessutom effektivare eftersom motion ger dem mer ork och energi.

Men det är inte bara arbetsgivaren som har glädje av motionens alla positiva effekter. De största hälsovinsterna får du själv – i form av ett långt liv med en frisk och välfungerande kropp. Aktiv Träning har tittat närmare på vilka positiva effekter regelbunden motion har enligt den senaste forskningen.

Sexlivet förbättras Träning stärker potensen hos män över 40 år – bl.a. eftersom de små blodkärlen i penis inte drabbas av åderförfettning. Även yngre män får bättre sexliv av regelbunden träning, visar amerikansk forskning.

Motion gör att hjärnan blir skarpare

En av de största fördelarna med att hålla sig i form är att även hjärnan hålls i trim – hela livet. I ett test som pågick i tre månader fick deltagarna antingen följa ett träningsprogram för cykling eller spela bordsfotboll! Medan bordsfotbollsgruppen inte utvecklades alls, så blev hippocampus i hjärnan hela 16 procent större hos de som tränade.

Hjärnan är nämligen plastisk – dvs. den kan bilda nya hjärnceller och nervbanor hela livet. Musklerna utsöndrar tillväxthormonet BDNF som gör att hjärnan växer.

Motion förlänger livet

Att småspringa på leksaksavdelningen förlänger ockå livet markant, visar en analys av livsstilen hos hela 600 000 svenskar och amerikaner. Endast 75 minuters träning i veckan gör att man lever 1,8 år längre, men varför nöja sig med det?

Om man motionerar mer, t.ex. genom raska promenader eller löpning 2–3 timmar per vecka så får man tre extra levnadsår. Mest tjänar man dock man om man är aktiv fem timmar i veckan, t.ex. genom raska promenader eller måttligt hårda löprundor. Det gör att man lever fyra år längre, enligt tidsskriften PLOS Medicine.

Läs mer om motionens andra positiva effekter. Här är några exempel:

  • Man kan äta mer nyttigt fett

  • Löpning botar migrän

  • Stress motverkas

  • Blodsockret blir stabilare

  • Motion mättar

  • Konditionen bibehålls livet ut

  • Motion förebygger förkylning

  • Man behöver inte äta kalciumtbletter

  • Humöret blir bättre

  • Sömnen förbättras

  • Bukfetman förbränns

  • Blodtrycket sjunker

  • Motion är bra för synen

  • Hjärnan blir skarpare

  • Löpning förebygger cancer

  • Chansen att bli pappa ökar

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: