© Istock

Så får du ut max av promenaden

Du behöver inte drabbas av panik om du inte når upp till 10 000 steg per dag.

19 oktober 2016 av Jesper U. Larsen

Du har säkert hört rekommendationen om att man bör gå 10 000 steg per dag. Men även om du inte kommer ända upp till den magiska siffran, så kan du ändå få ut mycket av din insats. Särskilt om du går i rask fart.

I en ny studie har 3 400 amerikaner fått mäta sina dagliga aktiviteter med en stegräknare. Endast en femtedel av deltagarna nådde upp till 10 000 steg per dag. Men även dem som tog mellan 5 000 och 7 000 steg visade sig ha lägre blodtryck, midjemått och kolesterolvärde – och därmed mindre risk för att utveckla livsstilssjukdomar – än dem som promenerade minst.

Öka tempot

Dessutom fanns det ett starkt samband mellan att gå raskt (många steg per minut) och mindre risk för livsstilssjukdomar.

Det är alltså inte bara antalet steg som är viktigt, utan också att man emellanåt ökar tempot när man går. Enligt forskarna är 150 minuter i veckan, då man går med minst 100 steg i minuten, ett bra mål att sikta på.

Intervaller boostar promenaden

Om du vill ha ut så mycket som möjligt av din promenad, så är det bra om du lägger in några intervaller längs vägen så att du får upp pulsen – utan att du behöver springa för det.

Ett exempel på en effektiv promenad kan vara att du börjar med en kilometers gång i lugnt tempo. Därefter går du 5 x 2 minuter i ett så högt tempo som möjligt. Pauserna mellan intervallerna bör bestå av två minuters vanlig gång. Avsluta med att gå sakta i en kilometer.

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: