© Istock

Motion gör dig fokuserad

Det är lättare att koncentrera sig om man är vältränad, visar en studie.

23 maj 2016

Har du svårt att koncentrera dig på en sak i taget under långa perioder? Då kan lösningen vara att börja löpträna och komma i bättre form.

Bra kondition kan nämligen innebära att det blir lättare att fokusera mentalt på en uppgift. Det visar en ny spansk studie.

En grupp med 22 vältränade triatleter tränade minst åtta timmar i veckan. En annan grupp bestod av 20 fysiskt inaktiva personer som var i sämre fysisk form. Alla deltagarna placerades framför varsin datorskärm där de fick i uppgift att reagera så snabbt som möjligt varje gång en röd prick dök upp på skärmen.

Under den timme som testet pågick mätte forskarna testpersonernas hjärnaktivitet med hjälp av elektroder. Och mätningarna indikerade att triatleterna var mycket mer uppmärksamma och klarade av att hålla sig mer fokuserade på uppgiften.

Motion för hjärnan

Tre (andra) mentala fördelar med träning:

  • Bättre minne. När man tränar bildas det nya celler i hjärnans minnescentrum, hippocampus, ett område i hjärnan där antalet hjärnceller annars gradvis minskar allt eftersom man åldras.
  • Bättre inlärning. Också här beror det på träningens effekt på hippocampus, som även styr vår inlärning.
  • Bättre humör. Motion gör att hjärnan utsöndrar signalämnen, t.ex. endorfiner som höjer humöret.

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: