Cookie- och Sekretesspolicy
Motion är effektiv medicin mot benskörhet

Så LÄTT förebygger du benskörhet

Allt fler svenskar drabbas av benskörhet. Som tur är kan man lätt förebygga sjukdomen på detta hälsosamma sätt.

  • Av Anders Ejbye-Ernst
  • 16-03-2016

När du fyllt 30 börjar en långsam urkalkning av skelettet som fortsätter resten av livet. Om du inte stärker skelettet kommer det att bli porösare, ett tillstånd som också är känt som benskörhet.

Som tur är finns det en effektiv medicin mot folksjukdomen som just nu ökar bland befolkningen: nämligen motion i alla dess former. Och det är särskilt viktbärande motionsformer som promenader, löpning, gymnastik och bollspel som ger ett starkare skelett.

Dessa aktiviteter stärker benvävnaden och på så sätt motverkas den konstanta urkalkning av skelettet som drabbar alla i takt med att man åldras. Forskning har också flera gånger visat att särskilt kvinnor som har levt ett aktivt liv, har starkare skelett och drabbas av färre benbrott när de ramlar jämfört med sina inaktiva medsystrar.

Städning förebygger benskörhet

Du behöver dock inte ge dig ut och springa och maxa din puls för att stärka skelettet. All fysisk aktivitet från att gå i trappor till att städa i hemmet är nämligen bra för skelettet.
Och det är inte bara i förebyggande syfte som det är bra med motion. Om man lider av benskörhet kan en aktiv livsstil också minska risken för benbrott.

Exempelvis ger motion ökad muskelstyrka och bättre balans samt koordination hos personer som lider av sjukdomen. Det minskar i sin tur fallrisken som leder till allvarliga benbrott.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
Träna för tändernas skull

Träna för tändernas skull

Tandvård |

Motionerar man regelbundet så har man ...

Träna för tändernas skull
För mycket motion sliter på hjärtat

För mycket motion sliter på hjärtat

Motion |

… men för de flesta är det inte farligt ...

Läs mer
Löp dig till bättre koncentration

Löp dig till bättre koncentration

Kondition |

Har du svårt för att hålla fokus? Då är ...

Läs mer
Spring bort huvudvärken!

Spring bort huvudvärken!

Huvudvärk |

Vill du slippa tryckande huvudvärk och ...

Spring bort huvudvärken!
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer