Cookie- och Sekretesspolicy
Därför ska du ALLTID ta trapporna

Därför ska du ALLTID ta trapporna

Du förbränner mer fett, får starkare ben och fastare rumpa om du tar trapporna. Här är 10 hälsovinster som du får på köpet när du tar trappan.

  • Av Anders Ejbye-Ernst
  • 16-03-2016

Det är få aktiviteter som är så enkla och effektiva för hälsan som att gå i trappor. När du tar trapporna så stärker du skelettet och senorna samtidigt som du ökar förbränningen och får upp pulsen.

Trapporna kräver till skillnad från t.ex. märkliga yoga-övningar ingen särskild teknik, och i till skillnad från exotisk supermat är trapporna tillgängliga överallt i din vardag. Här är 11 bra skäl till varför du bör gå mer i trappor.

Hjärt-kärlsjukdomar förebyggs

Trappor gör att pulsen blir mycket högre jämfört med vanliga promenader. Om du dagligen tar trapporna i stället för hissen, så kan du minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Viktnedgången ökar

Beräkningar visar att en 45-årig kvinna som väger 75 kilo och tar trapporna upp och ned till andra våningen på jobbet, samt till hennes lägenhet på femte våningen, förbränner 17 000 extra kalorier på ett år. Det motsvarar 2,5 kilo fett som du alltså kan få bort bara genom att skippa hissen.

Du får en fastare rumpa

Trappor ger bättre styrketräning för låren och rumpan jämfört med vanlig gång och det för att dessa kroppsdelar även blir fastare. Vill du trimma din kropp ska du alltså ta trappan nästa gång du har möjlighet.

Du blir bättre tränad

Om du vill komma i gång och löpträna så är trappor ett bra träningsredskap. Du höjer nämligen pulsen rejält och blir starkare i kroppen utan att du utsätts för de hårda stötar mot benen som löpning på asfalt ger.

Smart träningsverktyg

Du kan optimera trappornas konditionseffekt och förbättra din löpteknik om du spurtar uppför dem. Det höjer pulsen maximalt utan att senor och leder i benen överbelastas. Trappträning är också något som många elitlöpare ägnar sig åt.

Bra sätt att förebygga skador

Du stärker och stabiliserar leder, senor och skelett i hela underkroppen. Särskilt dina vadmuskler och höftböjare blir starkare och tåligare. Det är rena medicinen för att förebygga och bli av med löparskador.

Du kan spara tid

Trapporna är också mycket tidseffektiva. Du kommer fram lika snabbt som om du tar hissen eller rulltrappan – samtidigt som du tränar.

Du kan göra det överallt

Till skillnad från de flesta idrottsgrenar behövs det ingen speciell utrustning, träningsmiljö eller teknik för att gå eller springa i trappor. Du är t.ex. inte beroende av gymmets öppettider eller av någon träningsmaskin för att få din dagliga träning. Ta bara trappan på vägen hem – så tränar du!

Du får bättre kroppshållning

Förutom att trapporna ger en fastare rumpa, så tränar du också dina bålmuskler, alltså mag- och ryggmusklerna. Det ger platt mage och rak rygg. En starkare bålmuskulatur är dessutom rena medicinen om du vill förebygga eller bli av med dina ryggbesvär.

Bra för miljön

Även när det gäller miljöpåverkan är det också en fördel om du använder benen för att ta dig framåt. Du sparar in på elen när du ska ta dig upp några våningsplan och trapporna är därför ett betydligt miljövänligare alternativ än hissen.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
För mycket motion sliter på hjärtat

För mycket motion sliter på hjärtat

Motion |

… men för de flesta är det inte farligt ...

Läs mer
Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Löpning ger en skärpt hjärna i många år

Hälsa |

Om du tränar hårt som ung kommer du att ...

Läs mer
Träna utomhus - och bli pigg

Träna utomhus - och bli pigg

Hälsa och motion |

Utomhusträning gör oss mer positiva, ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Styrketräning gör dig frisk

ExclusiveExclusiveStyrketräning gör dig frisk

Styrketräning |

Vi vet alla att de som lyfter vikter ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Undvik soffan för hälsans skull

ExclusiveExclusiveUndvik soffan för hälsans skull

Hälsa och motion |

Det kan vara livsfarligt att sitta ...

Läs mer
Nytt
7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

7 SKÄL: Därför ska du träna i naturen

Natur |

Sju vetenskapligt framtagna skäl att ge ...

Träna i naturen – och bli glad
Så får du ut max av promenaden

Så får du ut max av promenaden

Hälsa och motion |

Du behöver inte drabbas av panik om du ...

Läs mer
Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Så FÖREBYGGER du sjukdomar med träning

Hälsa och motion |

Folkhälsomyndigheten rekommenderar 30 ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Bättre sex och en skarpare hjärna

ExclusiveExclusiveBättre sex och en skarpare hjärna

Hälsa och motion |

Bättre sexliv. Skärpt hjärna. Fler år ...

Läs mer
Så viktigt är det att hålla sig i form

Så viktigt är det att hålla sig i form

Hälsa och motion |

Rökning är det som förkortar ditt liv ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män