Därför ska du ALLTID ta trapporna

Du förbränner mer fett, får starkare ben och fastare rumpa om du tar trapporna. Här är 10 hälsovinster som du får på köpet när du tar trappan.

16 februari 2016 av Anders Ejbye-Ernst

Det är få aktiviteter som är så enkla och effektiva för hälsan som att gå i trappor. När du tar trapporna så stärker du skelettet och senorna samtidigt som du ökar förbränningen och får upp pulsen.

Trapporna kräver till skillnad från t.ex. märkliga yoga-övningar ingen särskild teknik, och i till skillnad från exotisk supermat är trapporna tillgängliga överallt i din vardag. Här är 11 bra skäl till varför du bör gå mer i trappor.

Hjärt-kärlsjukdomar förebyggs

Trappor gör att pulsen blir mycket högre jämfört med vanliga promenader. Om du dagligen tar trapporna i stället för hissen, så kan du minska risken för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes.

Viktnedgången ökar

Beräkningar visar att en 45-årig kvinna som väger 75 kilo och tar trapporna upp och ned till andra våningen på jobbet, samt till hennes lägenhet på femte våningen, förbränner 17 000 extra kalorier på ett år. Det motsvarar 2,5 kilo fett som du alltså kan få bort bara genom att skippa hissen.

Du får en fastare rumpa

Trappor ger bättre styrketräning för låren och rumpan jämfört med vanlig gång och det för att dessa kroppsdelar även blir fastare. Vill du trimma din kropp ska du alltså ta trappan nästa gång du har möjlighet.

Du blir bättre tränad

Om du vill komma i gång och löpträna så är trappor ett bra träningsredskap. Du höjer nämligen pulsen rejält och blir starkare i kroppen utan att du utsätts för de hårda stötar mot benen som löpning på asfalt ger.

Smart träningsverktyg

Du kan optimera trappornas konditionseffekt och förbättra din löpteknik om du spurtar uppför dem. Det höjer pulsen maximalt utan att senor och leder i benen överbelastas. Trappträning är också något som många elitlöpare ägnar sig åt.

Bra sätt att förebygga skador

Du stärker och stabiliserar leder, senor och skelett i hela underkroppen. Särskilt dina vadmuskler och höftböjare blir starkare och tåligare. Det är rena medicinen för att förebygga och bli av med löparskador.

Du kan spara tid

Trapporna är också mycket tidseffektiva. Du kommer fram lika snabbt som om du tar hissen eller rulltrappan – samtidigt som du tränar.

Du kan göra det överallt

Till skillnad från de flesta idrottsgrenar behövs det ingen speciell utrustning, träningsmiljö eller teknik för att gå eller springa i trappor. Du är t.ex. inte beroende av gymmets öppettider eller av någon träningsmaskin för att få din dagliga träning. Ta bara trappan på vägen hem – så tränar du!

Du får bättre kroppshållning

Förutom att trapporna ger en fastare rumpa, så tränar du också dina bålmuskler, alltså mag- och ryggmusklerna. Det ger platt mage och rak rygg. En starkare bålmuskulatur är dessutom rena medicinen om du vill förebygga eller bli av med dina ryggbesvär.

Bra för miljön

Även när det gäller miljöpåverkan är det också en fördel om du använder benen för att ta dig framåt. Du sparar in på elen när du ska ta dig upp några våningsplan och trapporna är därför ett betydligt miljövänligare alternativ än hissen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: