© Valling.com

Artros kan tränas bort

Se här varför det är så bra att motionera och hur du tränar på rätt sätt.

11 augusti 2011

Artros drabbar alla i någon form i knän, höfter, axlar, fotleder eller armbågar. Därför är det viktigt att välja rätt aktivitet.

Bra Dålig
Artros i knän StyrketräningCyklingSimningKajak Löpning
Artros i höfter Crawl/ryggsimRoddKajakPilatesCykling (om inte lederna böjs för mycket) LöpningBröstsimCykling (om inte lederna böjs för mycket som t.ex. vid mountainbike)
Artros i axlar Havskajak (bra teknik)LöpningRullskridskorFotbollStyrketräningPilates Havskajak (dålig teknik)RoddLängdskidorRacketsportSimning
Artros i fotled SimningCyklingStyrketräningCrosstrainerRullskridskor LöpningLängdskidor
Artros armbåge LöpningRullskridskorFotbollKajak (bra teknik) RacketsportCyklingRoddKajak (dålig teknik)

5 frågor om artros Gör träningen att risken för artros ökar? Nej. Inte om du tränar rätt och undviker att träna extremt mycket. Elitidrottare, som tränar ofta och hårt, har en ökad risk att få artros på grund av alla upprepade rörelser.

Betyder vikten något för risken att utveckla artros? Ja. Övervikt ökar risken för att få artros och det gäller speciellt knäna.

Gör en idrottsskada att risken för att jag ska drabbas av artros ökar? Ja. Tidigare skador som t.ex. benbrott eller kors- eller ledbandsskador kan ge artros. Problemen kan uppstå så sent som 30 år efter skadetillfället.

Är artros ärftligt? Ja. Ett ärftligt dna-fel kan innebära att proteinet kollagen som finns i i ledbrosket inte är lika starkt som normalt. Det gör att brosket bryts ned snabbare och att man kan drabbas av artros.

Får vi nordbor artros oftare än andra? Nej. Klimatet har ingen betydelse för utvecklingen av artros. Och det är en skröna att personer med artros kan känna om vädret ska slå om.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: