Fem onyttiga livsmedel som man kan äta MER av

Dessa livsmedel uppfattas ofta som onyttiga när det handlar om vikt och hälsa – men experterna anser faktiskt inte att man behöver vara så oroliga för dem.

28 mars 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Vi tar hål på myten om att dessa livsmedel är farliga för vikten och hälsan. Nyckelordet är lagom. 

Bacon

Bacon har fått mycket skäll för sitt höga innehåll av salt och fett. Men bacon av hög kvalitet innehåller stora mängder av det nyttiga näringsämnet choline. Näringsämnet har en hämmande effekt på Alzheimer och förbättrar dessutom den mentala hälsan. Dessutom är bacon också rikt på zink och B-vitamin. Välj bacon av hög kvalitet så att slipper få i dig en massa nitrit och andra potentiellt hälsofarliga ämnen.

Äggula

Det är många som föredrar att äta omelett gjord på äggvita. Men det finns inget som säger att äggulan inte kan användas också. För även om äggulan är mer kaloririk än vitan, så är det också i gulan som man hittar stora mängder A-vitamin, antioxidanter, B-vitamin och selen. Välj helst ägg från frigående höns.

Smör

Äkta smör innehåller K2-vitamin, som hjälper kroppen att ta upp kalcium i kroppen, och det stärker i sin tur skelettet. Läs också om 18 starka skäl till att äta riktigt smör

Standardmjölk

Precis som när det gäller äkta smör, så finns det även flera fördelar med att välja standardmjölk som är lite fetare än t.ex. lättmjölk. Standardmjölk innehåller bland annat D-vitamin och kalcium – och den lite fetare mjölktypen mättar också bättre. Läs också om varför du bör byta ut lättmjölken mot standardmjölk

Nötter och jordnötssmör

Ja, man kan snabbt få i sig en hel del kalorier om man äter mycket nötter. Men nötter innehåller också en rad nyttiga antioxidanter, fibrer och protein. Dessutom mättar nötter bra. Om du gillar jordnötssmör så bör du välja en typ utan tillsatt socker. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: