© Andreas Mikkel

Fem bra vanor

Några få och enkla livsstilsförändringar gör att du kan få ett bättre kolesterolvärde. Här är fem enkla tips på hur du kan påverka ditt kolesterolvärde i en mer positiv riktning.

12 juni 2012

Välj rätt aktivitet

Kanske har du kommit i gång och löptränat regelbundet eller så spelar du innebandy ibland med polarna. Eller så kanske korpfotbollen på söndagarna ger dig den motion du behöver. Om du inte redan har hittat en aktivitet som passar dig så är det dags att göra det nu; att motionera ett par timmar i veckan är nämligen ett av de bästa sätten att skydda hjärt-kärlsystemet på. Och aktiviteten får gärna vara så pass stimulerande att du inte tänker på hur mycket mer av det goda kolesterolet du producerar under tiden du svettas och har roligt.

Ät mer fisk

Mättat fett från animaliska livsmedel är inte bra för kolesterolvärdet. Och det gäller också kött. Men ett riktigt bra alternativ till kött – i varje fall ett par gånger i veckan – är fisk. Omega-3-fettsyror har visat sig kunna bidra till att minska mängden av triglycerider, som spelar stor roll för det totala kolesterolvärdet. Dessutom innebär ett par fiskmiddagar i veckan att du kommer att äta mindre kött. Och ju mindre fett du får i dig från kött, desto bättre är det för kolesterolvärdet.

Ät nyttiga mellanmål

Många små mellanmål under dagen är bra både för din energinivå och din vikt. Om du vill förbättra ditt kolesterolvärde ska du se till att mellanmålen består av nyttiga ingredienser. Nötter, morötter, tomater, mandlar, äpplen, apelsiner eller bananer är några bra exempel. Frukt, grönsaker, nötter och grovt bröd är bra för kolesterolvärdet eftersom de livsmedlen inte innehåller något onyttigt mättat fett. Vetenskapen säger också att fibrerna i de nyttiga råvarorna är bra för hjärt-kärlsystemet.

Minska på mjölkfettet

Det lönar sig att skippa de mjölkbaserade produkterna och i stället dricka och äta så fettfritt som möjligt. Och försök att vänja dig av med smöret på brödet: det räcker med att du steker kött i smör. Fettet i mjölkprodukter är av den mättade typen, och det är just den typen av fett som har en negativ inverkan på kolesterolvärdet. Mättat fett kommer framför allt från animaliska råvaror och gör att mängden skadligt kolesterol ökar i blodkärlen, vilket i sin tur gör att även det totala kolesterolvärdet blir högre.

Promenera eller cykla

Det kommer garanterat att märkas på ditt kolesterolvärde om du blir mer aktiv. Och det behöver inte innebära att du ger dig ut på timslånga löprundor eller tuffa träningspass i gymmet. En rask promenad räcker – den gör att mängden av det goda kolesterolet i blodet ökar. Men pulsen ska vara hög. Ju snabbare du går, desto bättre är det. En av de största och mest övertygande studier som gjorts är från Harvard Medical School. Den visar att 30 minuters rask gång 6–7 dagar i veckan har stor effekt – och effekten blir bättre ju mer pulsen ökar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: