Kontorslöpning Bättre humör, mer ork, mindre trötthet och minskad eftermiddagshunger. Det finns massor av hälsovinster att hämta om man rör på sig då och då under arbetsdagen. © iStockphoto

Enkelt knep håller orken uppe på jobbet

Med ett enkelt knep kan du hålla energinivån intakt, minska tröttheten och undvika eftermiddagshungern under arbetsdagen.

22 november 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Kämpar du också varje dag mot energibrist, trötthet och eftermiddagshunger när du sitter framför datorn på jobbet? I så fall bjuder amerikanska forskare på ett bra tips:

Var aktiv i 5 minuter varje timme under arbetsdagen.

Morgonträning kontra lite träning

I en studie fick en grupp kontorsanställda genomföra ett träningspass i 30 min. på morgonen innan arbetsdagen började, medan en annan grupp i stället fick gå 5 minuter på ett löpband en gång i timmen under dagen.

Slutligen fick en kontrollgrupp ägna sig åt det de alltid brukade göra i sitt vanliga stillasittande jobb.

Små effektiva träningsdoser

Slutsatsen blev att både morgonträningsgruppen och gruppen som tränade kort tid på löpband klarade sig bättre än den helt stillasittande kontrollgruppen.

Och de små träningsdoserna visade sig faktiskt vara bättre än morgonträningen, både när det gällde att upprätthålla energin under dagen, hålla humöret uppe, minska tröttheten och undvika matbegäret på eftermiddagen.

Om man sitter stilla mycket på jobbet framför en datorskärm kan det alltså vara bra att göra ett par spurter i korridoren eller några armhävningar eller knäböj i konferenslokalen under arbetsdagen. Korta frekventa motionsaktiviteter kan nämligen göra stor skillnad.

Källa: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: