Trappvila
Trappvila

Forskning visar att en promenad i trappan är mer uppiggande än koffein. (Men det går ju självklart även att kombinera dessa två).

© iStockphoto

Eftermiddagstrött? Ta trappan

Om du har sömnbrist så är en kort promenad i trapporna bättre än en kopp kaffe, visar amerikansk forskning.

25 april 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

Det är mitt på eftermiddagen, och efter en lång vecka med allt mer sömnbrist börjar ögonlocken att kännas rejält tunga. Du tar en paus på 10 min. – men vad ska du välja mellan att dricka en kopp kaffe eller att gå upp och ned i trapporna där du jobbar?

Det har en ny amerikansk studie från University of Georgia undersökt, och slutsatsen är att trappor faktiskt är bättre än kaffe.

Motverka tröttheten med trappor istället för med koffein

Försökspersonerna var unga kvinnor som alla led av sömnbrist (mindre än 6,5 timmars sömn per natt). En del av kvinnorna fick äta koffeintabletter (50 mg), en annan grupp fick placebo och en tredje grupp fick gå i trappor upp och ned mellan ca 30 våningar med lätt-måttlig intensitet.

Därefter testades deras minnesförmåga, uppmärksamhet, reaktionstid och energinivå. Och även om det inte var någon signifikant skillnad på hur kvinnorna presterade i de olika testerna, så var energinivån högst i trapp-gruppen.

När tröttheten smyger sig på kan du - enligt forskningen - alltså lika gärna gå lite upp och ned i trappor och slå två flugor med en smäll, så att du både blir piggare och får lite vardagsmotion på köpet.

Källa: Physiology and Behavior

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: