© Istock

Därför är det bra att gå

Promenader är inte något som bara passar äldre. Promenader bidrar med allt från starka muskler till bättre minne. Se varför forskarna rekommenderar dig att gå.

8 oktober 2015 av Martin Kreutzer och Jesper U. Larsen.

Hjärnan

Raska promenader gör att det bildas nya hjärnceller och att hjärnans olika centrum blir bättre på att kommunicera med varandra. Genom att promenera en mil varje vecka får du lättare att komma ihåg saker och hjärnan blir mer skärpt även på sikt. Kreativiteten blir också bättre och nästa gång du står inför en svår uppgift på jobbet bör du alltså ta en promenad innan du tar itu med uppgiften. Studier visar att kreativiteten ökar med 60 % om man går jämfört med om man sitter stilla. Det gäller oavsett om man går inomhus eller utomhus.

### Hjärtat Hjärtat är den stora vinnaren om du börjar med regelbundna promenader. Din insats stimulerar cirkulationssystemet och musklerna, så att både blodtrycket och kolesterolvärdet sjunker. Hjärtat blir därmed starkare och kan hålla en rad fruktade hjärt-kärlsjukdomar stången.

Vikten

Du kan minska i vikt genom att promenera. På grund av det låga tempot så förbränner också kroppen mer fett. Det leder bl.a. till att bukfettet minskar istället för kolhydratdepåerna. Det gör i sin tur att du slipper vara hungrig när du kommer hem. Hungern blir nämligen inte lika triggad av att fettdepåerna minskar som när de begränsade kolhydratdepåerna levererat energin. Blodsockret blir således stabilare och risken minskar för att du ska drabbas av kraftiga blodsockersvängningar.

Du kan få tips på hur du tar dig genom julbordssäsongen utan att gå upp i vikt! I Aktiv Träning får du veta allt om de senaste metoderna för varaktig viktminskning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

### Psyket Forskning indikerar att promenader är bra för psyket och även kan skydda mot depression. Hjärnans kemi förändras nämligen när man går och man blir gladare och bättre rustad för alla vardagssysslor. Dagsljus och frisk luft har också visat sig kunna höja humöret: den som promenerar flera gånger i veckan blir helt enkelt gladare.

Skelettet

Risken för att drabbas av benskörhet i höften minskar med ända upp till 40 % om man promenerar flitigt. Den slutsatsen dras i en rapport som sammanfattar flera studier på området. Om man vill stärka skelettet rejält är rådet att promenera i kuperad terräng. I synnerhet om man går i nedförsbackar så förstärks stötchocken vidare upp i benen. Detta har i sin tur visat sig kunna stimulera kroppen så att skelettet blir ännu starkare.

### Lederna Om du promenerar i stället för springer skonas du från mycket av den belastning som alla stötar utsätter kroppen för under löprundan. När du går har du alltid en fot i marken och fötterna ”svävar” aldrig över marken och landar inte lika hårt mot marken som vid löpning. Det gör att promenader är skonsamma.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: