Ut i dagsljuset Ny forskning visar hur viktigt det är att träna utomhus ibland.

D-vitamin gör dig stark

Inte bara styrketräning, utan också sol och fisk, gör dig stark!

13 mars 2013

Är du inte nöjd med resultatet trots att du har styrketränat i flera månader? Det kan bero på att du har brist på D-vitamin.

”Solljusvitaminet” är känt för att kunna stärka skelettet och förbättra humöret, men i ett nytt försök påvisas att det också finns ett direkt samband mellan blodets D-vitamininnehåll och muskelstyrkan.

I försöket mättes muskelstyrkan hos 400 män och kvinnor. Resultaten jämfördes med nivån av D-vitamin i deltagarnas blod, och sambandet visade sig vara så starkt att forskarna inte drog sig för att rekommendera att man bör testa och se om man lider brist på D-vitamin om muskelstyrkan är svag.

Innan du går till läkaren kan du själv fylla på kroppens depåer med D-vitamin. Det gör du genom att utsätta huden för direkt solljus. Några få minuter räcker och du behöver absolut inte bli brunbränd.

Fet fisk som makrill, sill eller lax, är också rika på D-vitamin.

Source #januar 2013

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: