Mand og kvinde løber på stranden sommer intervaller

Så förebygger du hudcancer

Skydda dig och var försiktig i solen! Det finns ingen annan möjlighet om du vill sola och samtidigt förebygga hudcancer. Som tur är finns det många bra råd som du kan ha nytta av före, under och efter träningspassen i solen.

16 juni 2011

Var inte rädd för solen

Solljus i små mängder är bra för hälsan. Solens strålar gör att produktionen av D-vitamin ökar i huden, vilket är bra eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten. Vitaminet behövs bl.a. för att man ska kunna ta upp kalcium i skelettet och för att immunförsvaret ska bli starkare samt för muskelfunktionen och många andra fysiologiska funktioner. Dessutom är solljus bra för humöret.

10 minuters sol i ansiktet, på händerna och underarmarna tre gånger i veckan ger tillräckligt med D-vitamin för en skandinavisk hud. Mer behövs det faktiskt inte. Oavsett hudtyp är rekommendationen från Folkhälsoinstitutet några minuters daglig solkontakt på armar och ben om man vill undvika biverkningar från solen. I Norden kan man dock befinna sig utomhus hur mycket man vill från oktober till mars eftersom solen då står så pass lågt på himlen att uv-strålarna inte når fram. Först fr.o.m. april står solen så högt på himlen att det är dags att ta fram solkrämen.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: