Vinn över cancern. Var tredje svensk drabbas av cancer, men hälften av dessa vinner kampen mot sjukdomen. © Colourbox

10 effektiva skydd mot cancer - del 3

Motionera mera - Förebygger särskilt: Prostatacancer och tjocktarmscancer. Stärker: Din puls! Försvagar:Tv-tittande.

7. Motionera mera

Förebygger särskilt: Prostatacancer och tjocktarmscancer. Stärker: Din puls! Försvagar: Tv-tittande.

Träning är ett av dina viktigaste skydd mot alla former av cancer. En sammanställning av 50 stora befolkningsundersökningar visar att massor av fysisk aktivitet minskar risken för att utveckla tjocktarmscancer med ca 30 procent. En stor amerikansk undersökning har visat att 3 timmars träning i veckan minskar risken för prostatacancer med hela 70 procent, så ett motangrepp med motion kan få stor betydelse för om du kommer att undvika att drabbas av cancer eller inte.

Träning stärker dels immunförsvaret så att det blir bättre på att bekämpa de skadliga ämnen som ständigt invaderar kroppen, dels ökar träning produktionen av testosteron, vilket också anses spela in. I synnerhet intensiv konditionsträning flera gånger i veckan har en gynnsam effekt, och rekommendationen är minst två timmar med hög puls per vecka. Det kan t.ex. vara löp- eller cykelträning där man pressar sig själv.

Frekvensen är en annan central faktor. Ju oftare du är fysiskt aktiv, desto bättre. Målet är därför både att få upp pulsen rejält några gånger i veckan och att röra på sig dagligen. All aktivitet behöver med andra ord inte vara träning. Om du tar en promenad eller cyklar till jobbet stärks också ditt försvar mot cancer.

8. Köp mer fisk och mindre kött

Förebygger särskilt: Tarmcancer. Stärker: Fisk och fågel. Försvagar: Fyrbenta djur och industriellt framställt pålägg.

Om du är överdrivet förtjust i kotletter och biffar finns det starka indikationer på att du löper större risk för att få tarmcancer. Därför rekommenderar experterna att vi varje vecka nöjer oss med mindre än 500 gram rött kött – det vill säga kött från gris, ko, får och get. Ett halvt kilo rött kött i veckan är inte så mycket, så för att få massor av protein som håller dig mätt och smal är det smart att äta mer kyckling, kalkon och fisk som inte antas öka cancerrisken.

När du då och då hugger en god biff eller stek, så tillred den så skonsamt som möjligt hellre än att steka den i stekpannan. Om du sätter in steken i ugnen och långtidssteker den blir den väsentligt nyttigare än i stekpannan.

9. Ät frukt och grönsaker

Förebygger särskilt: Cancer i mag- och tarmkanalen. Stärker: Frukt och grönt. Försvagar: Onyttiga snacks.

Frukt och grönt innehåller en lång rad vitaminer, mineraler, kostfibrer och växtämnen som i djurförsök har visat sig kunna förebygga cancer. Särskilt broccoli, svarta vinbär, blåbär, grönkål och russin är bra. Skär ner på godis och kakor och ät frukt, bär och torkad frukt i stället.

10. Ta stress på största allvar

Förebygger särskilt: Lymfcancer. Stärker: Motion och andra aktiviteter som får dig att glömma allt annat medan du håller på med det. Försvagar: Stress och hets.

Det finns 30 års forskning som visar ett klart samband mellan kronisk stress och cancer. Stress försämrar immunförsvaret, och djurförsök visar att psykisk överbelastning försämrar funktionen hos de celler som har till uppgift att förhindra cancerceller från att sprida sig. Studier på människor visar att ett försvagat immunförsvar kan medverka till t.ex. lymfcancer.

Dessutom kan en kropp som försvagats av stress ha svårt att bromsa cancercellernas tillväxt. Se till att du dagligen får andningspauser då du inte tänker på jobb, plikter eller problem.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: