Är A- eller B-människor friskast?

Din dygnsrytm har faktiskt betydelse för hur frisk du är.

21 mars 2017 av Jesper U. Larsen

Är du typen som gärna går och lägger dig sent på kvällarna och som sliter hårt på snooze-knappen när väckarklockan ringer på morgonen, så har du kanske en tendens att äta mer ohälsosamt.

En ny studie visar nämligen att B-människor generellt väljer mer ohälsosam kost jämfört med de morgonpigga A-människorna.

Kvällsmänniskor vill ha mer socker

Finska forskare studerade 1 854 vuxna män och kvinnors kostvanor. Under vardagarna åt de personer som ansågs vara B-människor oftast mindre på morgonen – men det de åt innehöll i gengäld mer socker. På kvällarna åt B-människorna både mer socker och fett jämfört med A-människorna.

På helgerna var skillnaden ännu större. Då åt kvällsmänniskorna betydligt mer socker och fett, hade mer oregelbundna mattider och åt dubbelt så ofta som A-människorna.

Forskarna anser att B-människor därför kan vara mer utsatta för övervikt och bör vara uppmärksamma på att deras dygnsrytm kan påverka deras hälsa.

Skippar oftare träningen

Studien är inte den första som visar ett samband mellan dygnsrytm och hälsa. År 2014 visade amerikansk forskning t.ex. att B-människor generellt sitter stilla fler timmar än A-människor, och har svårare för att hålla fast vid en träningsrutin.

Har du ledsnat på att vara en B-människa så finns det faktiskt en bra chans att du kan ändra på det. Man tror att endast ca 30 procent av befolkningen är ”äkta” A- eller B-människor. Resten kan mycket väl vänja sig vid en ny dygnsrytm.

Källa: Obesity

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: