© Istock

Så lite behöver du springa för att leva längre

Det behövs inte särskilt mycket löpträning för att förlänga livet med 3–6 år, visar ny amerikansk forskning.

26 november 2015

Sex miles, eller ca 10 kilometer löpträning i veckan, är tillräckligt för att förlänga livet med 3–6 år jämfört med om man inte motionerar. Det visar en amerikansk metastudie där forskarna har sammanställt en stor samling studier på löpare.

Forskarna kom bl.a. fram till att sex miles löpning i veckan, eller 52 minuter löpning fördelat på 1–2 träningspass per vecka är optimalt. Löptränar man mer än så adderar man inte nödvändigtvis fler år för det, är forskarnas slutsats. Löpare som springer mer än 20 miles (32 km) i veckan riskerar istället att förlora några av sina ”vunna” år igen.

Allmänna motionsråd:

  • Var fysiskt aktiv i minst 30 minuter per dag. Aktiviteten ska utföras i måttlig till hög intensitet och ska inte räknas in bland vanliga korta vardagsaktiviteter. Om man väljer att dela upp dessa 30 minuter, så bör varje aktivitet pågå i minst 10 minuter.
  • Minst två gånger i veckan bör du utföra någon form av fysisk aktivitet med hög intensitet i minst 20 min. för att konditionen och muskelstyrkan ska bibehållas eller öka. Aktiviteter som ökar skelettstyrkan och rörligheten bör också ingå.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Source #Mayo Clinic Proceedings.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: