sund æble skjorte bjerge pæn himmel udenfor
© Colourbox

Så blir du 10 år yngre

Även om du har försummat din kropp i några år är det aldrig för sent att ändra livsstil. Alla kan få en yngre kropp genom att följa några enkla råd och undvika de värsta vardagssynderna.

17 maj 2010 av Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen.

Du kan inte springa ifrån den kronologiska åldern, men den biologiska åldern kan du i hög grad påverka. Genom att leva hälsosamt och träna konditionen och styrkan kan du fördröja kroppens åldringsprocesser samt hålla dig stark och aktiv.

Fem avgörande levnadsregler

Det finns fem levnadsregler som är extra viktiga: Motionera regelbundet, undvik att röka, var positiv, drick måttligt med alkohol och ät nyttig och varierad kost.

Följer du de fem råden kommer du inte bara att känna dig yngre och friskare; du kan också se fram emot betydligt flera år utan några åldersbetingade problem - en del undersökningar visar på en tidsvinst med ända upp till sexton år om man börjar i tid. Även om det aldrig är för sent att ändra sina vanor finns det mycket att tjäna på att börja så tidigt som möjligt.

Senast i 30-årsåldern bör du t.ex. helt sluta att röka. Har du varit storrökare fram till dess tar det cirka tio rökfria år innan sjukdomsriskerna gått ned till normal nivå. Har du aldrig rökt kan du glädja dig åt att det finns åtskilliga år kvar på ditt ungdomskonto. Du bör också äta i förhållande till vad din kropp behöver.

Från 30-årsåldern bör du t.ex. vara noga med att få i dig mer mat som innehåller kalcium (t.ex. mjölk och mager ost) och D-vitamin (t.ex. ägg och makrill) eftersom skelettet börjar att urkalkas. Dessutom bör du undvika att äta för mycket fett om du inte vill lägga på dig för många kilo. Förbränningen sjunker med 2-5 procent fram till 40-årsstrecket, och tempot på ämnesomsättningen fortsätter att sjunka under resten av livet. Fokus bör ligga på näringsrik och mättande mat med få kalorier - något som blir ännu viktigare i takt med att du fyller 40, 50 och 60 år.

Nyttig kost håller kroppen på toppen

En nyttig kost handlar inte bara om att spara på kalorierna; det handlar lika mycket om att stärka kroppens celler och immunförsvar eftersom det tar längre tid för kroppen att oskadliggöra bakterier, cancerceller och andra antigener ju äldre vi blir. Det är därför viktigt att få i sig antioxidanter genom maten varje dag - de ämnena motarbetar cellernas förfall. Antioxidanter finns det mycket av i färgglada frukter, mörka grönsaker och vitlök. Tycker du att det är svårt att hålla reda på vilken mat som innehåller antioxidanter, vitaminer och liknande räcker det med att följa de officiella kostråden. Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt per dag, fullkornsbröd till varje måltid och att man kompletterar med potatis, ris eller pasta. Fett, socker och vitt bröd bör intas i mindre mängder, törsten bör släckas med vatten och så bör man äta fisk 2-3 gånger i veckan.

Det handlar om bra livskvalitet hela livet

Motion är också viktigt för den som vill vrida tillbaka den biologiska klockan några år. Konditionsträning håller hjärtat ungt och ger hyn lyster. Lyfter du skrot regelbundet så kan du fortfarande som 70-åring ha samma muskelstyrka som en otränad 40-åring - något som både är viktigt för det allmänna välbefinnandet och som ett skydd mot allvarliga sjukdomar. Det handlar inte om att uppnå evig ungdom, utan om att leva ett aktivt och friskt liv så länge som möjligt. Med rätt vanor kan det bli möjligt.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: