8 sätt att få i sig nog med kalcium – utan mjölk

Får du i dig nog med kalcium till vardags? Vi har valt ut 10 livsmedel som gör att du får i dig massor av kalcium – utan att du behöver dricka mjölk. Kalcium är viktigt för att undvika bl.a. benskörhet, högt blodtryck, njursten och tjocktarmscancer.

27 juli 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Mineralet kalcium är extremt viktigt för bl.a. skelettet och blodtrycket – och för att undvika njursten och tjocktarmscancer. 

När det pratas om källor till kalcium, så brukar ofta mjölk vara det första vi tänker på. Men det finns en lång rad andra bra källor till kalcium. 

Här nedan har vi valt ut några livsmedel som innehåller stora mängder kalcium. Som en jämförelse så innehåller två deciliter mjölk cirka 240 mg kalcium – och en vuxen människa rekommenderas att inta cirka 800 mg per dag.  

Kidneybönor

100 gram torkade kidneybönor innehåller 143 mg kalcium per 100 gram. 

Sesamfrön

Rostade sesamfrön i din hemgjorda müsli eller lite extra sesamfrön i ditt hembakade bröd kan göra mycket för ditt kalciumintag. 100 gram sesamfrön innehåller nämligen hela 989 mg kalcium. 

Sparris

De spröda grönsakerna är populära och innehåller även en del kalcium: 24 mg per 100 gram närmare bestämt.

Mandlar 

Vi blir aldrig riktigt färdiga med att hylla mandlarna för deras bra egenskaper – inklusive deras höga kalciuminnehåll. De innehåller nämligen hela 267 mg per cirka 1,5 dl. 

Torkade fikon

Torkade fikon är hälsosnacks som dessutom har ett kalciuminnehåll på 135 mg per 100 gram. 

Tofu

Tofu är en favorit bland vegetarianer och veganer. Det sojabaserade livsmedlet innehåller 350 mg per 100 gram. 

Persilja

Kryddörten persilja är kanske inte det första man tänker på när det gäller kalcium – men persilja innehåller faktiskt 185 mg kalcium per 100 gram. 

Sill

En enda sillfilé kan faktiskt bidra med hela 106 mg kalcium – så varför nöja sig med bara en? 

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du får ett sundare och mer aktivt liv.


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: