© Istock

11 (o)vanor du kan sluta fred med

Dina löpskor står och samlar damm i skohyllan, du ser alldeles för mycket på teve och på helgerna sover du gärna halva dagarna. Ingen fara. Vardagens små (o)vanor är kanske inte så farliga för hälsan som du tror.

5 oktober 2015 av Jerk W. Langer.

1. Jag äter ofta rött kött Detta är framför allt en – ska vi kalla det – klimatmässig vana, för kostmässigt är rött kött från gris, nöt, get eller lamm en utmärkt källa till animaliskt protein och till mineralet järn. Välj fettsnåla köttbitar av riktigt bra kvalitet – till exempel ekologiskt nötkött som kommer från ekologisk uppfödning av nötkreatur. Det köttet innehåller massor av nyttigt omega 3-fett, som är bra för kroppen Samtidigt är det viktigt att påminna om att stora mängder rött kött ökar risken för att bland annat drabbas av tjocktarmscancer, men då är det främst charkuterivaror som färdiga pålägg, bacon, korv och liknande som är hälsofarligt. Rött kött innehåller även ämnet karnitin, vilket bland annat kan minska träningsvärken betydligt, enligt en forskningsstudie som utfördes 2010 vid University of Connecticut.

2. Jag dricker nog för mycket Dricker du lite för mycket alkohol bör du göra som fransmännen, italienarna och spanjorerna: drick med måtta, endast till måltider och bli aldrig berusad. Alkohol är lite som ett tveeggat svärd som dels minskar risken för blodproppar och demens, dels ökar risken för högt blodtryck och cancer. Hög promillehalt är särskilt farlig. Så var restriktiv här.

3. Jag älskar ost Här kommer en bra nyhet till alla ostälskare. Till skillnad från mjölk så gör nämligen inte ost att kolesterolvärdet stiger. Det visar forskning från flera länder. Det höga kalciuminnehållet gör att mättat fett transporteras bort innan det tas upp av kroppen. Dessutom är bakteriekulturer i ost bra för hälsan. Ost innehåller även mycket animaliskt protein och anses kunna minska risken för typ 2-diabetes. Men se upp med kalorierna: rådet från kostexperterna är att man bör välja mager ost. Eventuellt kan det vara bra att byta ut den feta smältosten mot parmesanost som är rik på protein.

4. Jag tittar jämt på teve Om du har svårt att slita dig från fotbollsmatcher eller dina favoritserier på teve, kan du utnyttja alla reklampauser eller speluppehåll i matcherna till annat än att zappa med fjärrkontrollen eller skrolla på mobilen för att få tiden att gå. Res på dig och gör något – men undvik att gå och sätta dig framför datorn. Lägg kläderna på plats, gör i ordning morgondagens matlåda eller plocka ur diskmaskinen. Allt räknas och det räcker med några få minuters rörelse för att aktivera enzymet LPL i blodkärlen. LPL ”renar” blodet från det farliga fettet. Det stillasittande liv som många lever idag – framför teven och datorn – är förutom rökning, en tickande bomb för hälsan. Inaktivitet på fritiden är tom. farligare än att vara inaktiv en hel arbetsdag. Enligt en australiensisk rapport förkortar varje timme man tittar på teven livet med i snitt 22 minuter. Detta på grund av den livsfarliga kombinationen av total inaktivitet, passiv hjärnaktivitet och allt snacks man stoppar i sig i tevesoffan.

5. Jag löptränar aldrig Löparna syns överallt. På gator och torg. I ottan och sent på kvällen. Inomhus och utomhus. Och det finns det goda skäl till: löpning är nämligen en effektiv träningsform. Du förbränner många kalorier samtidigt som konditionen förbättras. Men frukta inte – om löpning inte lockar dig så bör du prova något annat. Du kan lika gärna komma i toppform på cykeln, i simbassängen, på rullskidorna eller i roddmaskinen. Konditionsträning – oavsett metod – minskar risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och högt blodtryck. Styrketräning är också ett bra alternativ. T.ex. så visar en studie från Karolinska institutet att styrketräning minskar risken för män att dö i cancer med upp till 40 procent. I studien följdes drygt 8 000 män under hela 13 år och resultaten visar bland annat att styrketräning minskar mängden cancerframkallande hormoner.

6. Jag styrketränar aldrig på gym Styrketräning är viktigt, särskilt när man fyllt 40, men man behöver inte träna på gym för det. De flesta kroppsviktsövningar som t.ex. knäböj, armhävningar, plankan, rygglyft och situps kan man göra hemma. Gör t.ex. 20 explosiva armhävningar medan du väntar på att kaffet bryggs på morgonen – eller gör 30 situps före middagen. Det är endast fantasin som sätter gränser.

7. Jag är ofta stressad Lagom med stress kan faktiskt vara bra för hälsan. Det ökar prestationsförmågan och ger en personlig tillfredsställelse. Det gäller särskilt om du har kontroll och fattar viktiga beslut, och om du känner att du får ut något av besväret och att du är intresserad av det du gör. Tidsbrist behöver inte heller leda till stress. Det är först när kraven från jobb, familj, studier, eller vad det nu kan vara, överstiger din förmåga som stressen gör skada. Ett bra tips är att koppla av helt ibland. Stäng t.ex. av datorn, mobilen och teven på kvällen.

8. Jag älskar choklad Choklad har flera bra egenskaper, bl.a. så sänks blodtrycket och chokladens antiinflammatoriska egenskaper lindrar inflammationer. Enligt en analys från University of Cambridge är risken för chokladälskare 37 % lägre att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar och 29 % lägre risk att drabbas av stroke jämfört med de som inte äter choklad. Men tänk på att välja mörk kvalitetschoklad – helst ska den ha en något bitter smak. Det är flavonoiderna i mörk choklad som bidrar med bra egenskaper. Ju högre kakaohalt, desto mer flavonoider innehåller chokladen. Det finns dock anledning att hålla igen eftersom choklad är en kaloribomb. För att förbränna 100 g mörk choklad måste du löpa en mil eller cykla två mil.

9. Jag använder aldrig solkräm När det är soligt och varmt kan det vara lockande att springa i kortärmat och shorts. Och då kan det vara bra att veta att det inte är helt nödvändigt att smörja in sig med en fet och kletig kräm. Solkräm med skyddsfaktor är nämligen bara ett komplement till ett smart solande. Viktigast är att hålla sig i skuggan mitt på dagen och se till att det inte blir någon rodnad på huden. Insmord med solkräm kan det samtidigt vara lockande att vistas längre i solen. Om du ska ut på en flera timmar lång cykeltur i stekande sol så är det en förutsättning att du applicerar någon form av solskydd på huden.

10. Jag äter aldrig frukost Vi har alltid fått höra att frukosten är dagens viktigaste måltid. Det är dock en myt som skapats av cornflakestillverkarna. Frukosten är inte viktigare än andra måltider, och vare sig barn eller vuxna behöver bli tjocka för att de slarvar med frukosten. I en studie fick barn i 8–10-årsåldern äta frukost som vanligt några dagar, och sedan hoppa över frukosten några dagar. Barnen kände sig självklart hungrigare till lunch de dagar de skippat frukosten, men de åt inte mer för det. Totalt sett fick de i sig mest kalorier de dagar när de åt både frukost och lunch. Samma slutsats visar en studie av 400 vuxnas matvanor och kaloriintag.

11. Jag sover för mycket på helgerna Även om det är viktigt att sova bra på natten kan det vara svårt att få tillräckligt med sömn under veckorna. Och då är det bra om du kan ta igen lite av sömnbristen på helgerna. 10 timmars sömn fredag och lördag natt räcker dock inte för att återställa koncentrationsförmågan, men immunförsvaret, blodsockerbalansen och kroppens försvar mot inflammationer blir i alla fall betydligt starkare. Och detta är viktigt för att förebygga sjukdomar, visar studier vid Penn State College of Medicine. En bra nattsömn är, förutom motion och bra kost, kanske det bästa skyddet mot övervikt. Sömnbrist ökar nämligen sötsuget. I en studie som pågick under en nioårsperiod blev dubbelt så många 32–49-åringar överviktiga om de led av kronisk sömnbrist. Endast sex timmars nattsömn gör också att risken för att få diabetes fyrdubblas jämfört med åtta timmars nattsömn.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: