kage, arbejde, slips, kollega, jordbær, flødeskum, kontor, jakkesæt
© Colourbox

10 fettbildande fallgropar i en stressig vardag

Ditt arbetsliv påverkar ditt beteende mer än du tror. Det kan därför vara en utmaning att leva sunt på jobbet om din arbetsdag innebär dåliga kostvanor, stillasittande arbete och stress. Men så behöver det inte vara. Här får du hjälp att navigera runt de värsta fallgroparna.

22 september 2011

Problem Du rör inte på dig tillräckligt under arbetsdagen

Konsekvens Flera undersökningar visar att stillasittande arbete ökar risken för blodproppar. Faktiskt visar en kanadensisk undersökning att en stillasittande livsstil ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar även om du motionerar regelbundet. Ett stillasittande arbete ökar risken för att du ska få ont i nacken, ryggen och länden.

Lösning Ta cykeln eller spring till och från jobbet, och utnyttja t.ex. arbetsplatsens motionsrum eller något gym i närheten, så att du förbränner kalorier redan från morgonen. Ät en snabb frukost och lägg resten av tiden på att få upp pulsen med en promenad. Ta trapporna, skippa internmejlen och gå bort till dina kolleger i stället.

Bonustips Har du ett höj- och sänkbart bord kan du växla mellan att sitta och stå under arbetsdagen.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: