Cookie- och Sekretesspolicy
Hjälp, jag är ljumskskadad!

Hjälp, jag är ljumskskadad!

Jag är en 30-årig fotbollsspelare som under de senaste säsongerna fått problem med mina ljumskar. Hur ska jag göra för att komma tillrätta med den irriterande skadan?

  • Aktiv Träning nr. 8, 2010
Fråga oss

Ljumskskador är vanliga i idrotter med många riktningsförändringar.

En del fotbollsspelare brukar sätta igång för tidigt efter ett skadeuppehåll – innan skadan är helt läkt. Allvarliga ljumskskador kan ta 16–20 veckor att läka och rehabilitera.

3–5 dagar efter skadetillfället kan du börja rehabilitera dig genom att göra övningen ”kläm åt en boll” – se rutan till vänster. Om övningen är smärtsam så bör du vänta några dagar till. Gör övningen med raka ben, lätt böjda ben och böjda ben. Gör även 3 x 15–20 situps samtidigt som du klämmer åt bollen och lyfter fötterna. Gör övningarna tre gånger i veckan.

Efter 2–4 veckor lägger du till fler övningar för ljumskarna. Samtidigt kan du börja jogga korta sträckor. Om du inte får ont av att jogga kan du komplettera ljumskövningarna med att sparka en boll mot ett plank. Fortsätt på så sätt i ytterligare åtta veckor, och lägg successivt till några övningar där du byter riktning och sparkar på en boll.

De första 1–4 veckorna:

  • Kläm åt en boll: Ligg på rygg med en boll mellan dina böjda knän. Pressa knäna mot bollen i 30 sek., och vila en kort stund. Upprepa 10 gånger.
  • Vecka 4–12:

  • Sidoliggande benlyft: Ligg på sidan med det undre benet rakt och det övre benet böjt framför det andra. Lyft det undre benet mot taket med hälen först. Gör 3 x 15–20 upprepningar med bägge benen.
  • Lyft benet högt: Ligg på sidan med det undre benet böjt och det övre benet rakt. Håll ihop knäna. Lyft sedan det raka benet uppåt och lite bakåt med hälen först. Gör 3 x 15–20 upprepningar.
  • Glidskejta: Stå med en liten glidmatta under ena foten. Glid åt sidan och tillbaka igen medan du pressar mattan mot golvet. Gör 3 x 15–20 gånger med varje ben.

Prenumerera!

Prenumerera |

Få de senaste träningstipsen direkt i brevlådan med vårt magasin Aktiv Träning!

Beställ prenumeration Smygtitt i Aktiv Träning

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Hur mycket sömn behöver en vuxen?

Hur mycket sömn behöver en vuxen?

Fråga oss |

Mellan sju och åtta timmars ...

Läs mer
Träna trots träningsvärk?

Träna trots träningsvärk?

Fråga oss |

Går det bra att styrketräna när man har ...

Läs mer
Är riskakor nyttiga?

Är riskakor nyttiga?

Fråga oss |

Även om de flesta betraktar riskakor ...

Läs mer
Hur hög ska pulsen vara när jag tränar?

Hur hög ska pulsen vara när jag tränar?

Fråga oss |

Det beror på om, och vad, du tänker ...

Läs mer
Är promenader effektivt?

Är promenader effektivt?

Fråga Oss |

Jag behöver gå ned några kilo innan jag ...

Kan jag gå mig smalare?
Nytt
Undvik att löpa för snabbt i början

Undvik att löpa för snabbt i början

Fråga oss |

Jag ska snart springa mitt första ...

Läs mer
Kan jag testa formen på egen hand?

Kan jag testa formen på egen hand?

Fråga om träning |

Jag har hört talas om ett test som man ...

Läs mer
Bra mellanmål på eftermiddagen

Bra mellanmål på eftermiddagen

Fråga oss |

Kan ni rekommendera ett gott och ...

Läs mer
Hur hittar jag rätt cykelsadel?

Hur hittar jag rätt cykelsadel?

Fråga oss |

Jag får ont i rumpan när jag cyklar ...

Läs mer
Varför är det bra att styrketräna?

Varför är det bra att styrketräna?

Fråga oss |

Min kompis hävdar att styrketräning ...

Läs mer
Få ett par träningsremmar

Få ett par träningsremmar

Träningsremmar Med SC Träningsremmar kan du träna hela kroppen. Nu kan du få ett par träningsremmar när du börjar ...

Visa mig mer!

Vad innebär plusset?

Vad innebär plusset?

Plus Plusset visar vägen till innehåll som är utvalt exklusivt till dig ...

Se exklusivt innehåll

Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män