© Colourbox

Vilken cykelslang är bäst till landsvägsracern?

Är de nya slanglösa cykeldäcken en bättre lösning för mig som tränar 2–3 gånger i veckan på en landsvägsracer än traditionella slangar och däck?

26 augusti 2010

Nej, det gamla och billigare konceptet med däck och slang är fortfarande bäst för de flesta motionärer. Om du väljer gamla, beprövade butylslangar eller latexslangar är en smaksak.

De nya cykeldäcken kan dock vara ett bra alternativ om du planerar att delta i tävlingar. Till och med proffsen tränar i vardagslag med den vanliga däck- och slanglösningen, medan de i regel använder de dyrare däcken utan slang i tävlingssammanhang.

Slanglösa däck är främst avsedda för mtbåkare, men däcken har ännu inte slagit igenom på allvar i cykelbranschen.

Däck med slang | |

Fortfarande är det traditionella däck, med en slang som pumpas upp, som är den vanligaste modellen på marknaden.

Fördelar: Enkel att laga om man får punktering. Slangar är billiga och finns överallt.

Nackdelar: Väggreppet är inte perfekt i tvära kurvor.

Tubdäck | |

På tubdäck är slangen insydd i däcket. Sömmen sitter på insidan av däcket och är täckt med ett limmat tygband.

Fördelar: Man sparar vikt. Däcket kan pumpas hårt, vilket ger bra acceleration. Däcket sitter som gjutet.

Nackdelar: Endast de dyra tubdäcken kan matcha däck och slang. Svåra att byta när man får punktering.

Slanglösa däck | |

Numera finns det en tredje typ av däck. Det är kanttrådsdäck utan slang. Sådana däck kräver en speciell fälg.

Fördelar: Däckets luftrum är fyllt med skum som tätar till ev. hål.

Nackdelar: En dyr lösning som kräver speciella fälgar eller t.ex. kevlartrådar. Svåra att montera i början.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: