Cookie- och Sekretesspolicy
Stor köpguide inför valet av racercykel

Stor köpguide inför valet av racercykel

Tänker du lägga sparpengarna på en ny racercykel? Här är allt du behöver veta innan du öppnar plånboken hos cykelhandlaren.

  • Aktiv Träning nr. 6, 2014

Börja cykla – redan i dag

Cykling är en av världens bästa motionsformer. Pedaltrampandet gör att du både håller vikten och förebygger skador.
Cykeln tar dig snabbt ut i naturen, förbättrar din kondition och gör dig mindre stressad. Och cykelrundorna bjuder på såväl meditativa upplevelser längs landsvägarna, som adrenalinfyllda tempopass i terrängen.

Ta reda på vilken typ av cyklist du är – och börja ditt nya cykelliv redan i dag. Ladda ned hela artikeln 'Börja cykla – redan i dag':

Stor köpguide inför valet av racercykel

Dags att köpa ny racercykel? Här är allt du behöver veta innan du öppnar plånboken hos cykelhandlaren.

1. Däck

Köp alltid så bra däck som möjligt som du har råd med. Däcken har stor betydelse för köregenskaperna, och det är här du kan få mest effekt för pengarna. Skillnaden mellan de billigaste och de bästa däcken kan vara några få hundralappar, men det kan medföra förbättringar som skulle kosta flera tusen kronor att uppnå genom att t.ex. köpa bättre hjul. Mjukare slangar kan också medföra bättre köregenskaper.

2. Hjul

Hjulen är så kallade roterande vikter. Det innebär att hjulens vikt i ännu högre grad påverkar hur tung cykeln känns, och hur snabbt den accelererar. Om du vill ha en bättre åkkänsla bör du välja ett lätt hjul – även om det samtidigt blir ett dyrare hjull. Bra racinghjul kostar från 4 000 kr.

3. Ramen

Den kanske enskilt viktigaste detaljen på cykeln är ramen. Exakt vilket material som är rätt för dig beror på dina träningsmål, din budget och hur fåfäng du är. Här är de tre vanligaste typerna av ramar på marknaden.

Kolfiber – nyckelordet är komfort och låg vikt. En bra kolfiberram ar en hårdhet som överför pedalkraften från cyklisten så effektivt som möjligt utan att ojämnheter i underlaget fortplantar sig upp genom ramen. De stötdämpande egenskaperna är också grunden till att en del aluminiumramar är monterade med framgafflar av kolfiber.

Det är dessutom lättare för tillverkarna att formgjuta kolfiber. Därmed kan de skapa nya typer av ram-geometri och ge cyklarna ett radikalt nytt utseende. Å andra sidan är kolfiber skörare än t.ex. aluminium och svårare (läs: dyrare) att reparera om ramen går sönder. I dag är fabrikanternas bästa ramar oftast tillverkade av kolfiber, men efter hand som tekniken har blivit billigare har kolfiberramar också blivit vanligare bland motionärer. Kolfiber är dock inte bara kolfiber, utan det finns i många olika kvaliteter. En bra racercykel av kolfiber kostar från 15 000 kr.

Aluminium – aluminium använd framför allt i mtb-cyklar och racercyklar i ”mellanklassen”. Aluminiumramar är ofta hårdare och därför bra på att överföra kraft från pedalerna ned i hjulen. En aluminumram tål mer stötar och slitage och är lättare att transportera än t.ex. kolfiberramar, men å andra sidan absorberar aluminiumramar inte ojämnheter i undrlaget lika bra.

Blant cykelfolket finns det fortfarande en del som anser att en bra aluminiumram är bättre än en billig kolfiberram. Den stora fördelen med aluminiumramar i stället för kolfiber är priset. Tillverkningsprocessen av aluminiumramar är billigare, och därför kan man ofta få mer prylar för pengarna än om man köper en racercykel av kolfiber för samma pris (t.ex. bättre växelgrupp och hjul). En bra racercykel av aluminium kostar från 8 000 kr.

Stål – en bra stålram kännetecknas av bra hårdhet och stötdämpande egenskaper som matchar, eller t.o.m. är bättre än många aluminumramar. Stål är normalt sett också billiaere, såvida det inte handlar om mindre nichade modeller.

En stålram är som regel också mer slimmad, vilket i mångas ögon ger en mer stilfull och klassisk look. Nackdelen är en hög vikt som innebär att inga elitmotionärer kör med stålramar nuförtiden förutom möjligen till söndagsutflykten i uppvisningssyfte. Stålcyklar kostar från 9 000 kr.

4. Styrstam

Styrstammen avgör tillsammans med ramstorleken hur bra du sitter på cykeln. Undvik ramar med integrerad styrstam eftersom de gör att du inte kan pröva dig fram tills du hittar en styrstam som passar just dig. Styrstammen ska vara så hård som möjligt och bör därför inte vara tillverkad av ren kolfiber.

5. Växelgrupp

Består av bromsar, handtag, vevparti, kassett och kedja. De tre stora tillverkarna av dessa cykelkomponenter är Shimano, Campagnolo och SRAM. Vilken av de tre du väljer har i slutändan ingen större betydelse för kvaliteten på cykeln: priset motsvarar oftast kvaliteten, och risken är därför liten att köpa grisen i säcken om cykelpriset närmar sig 10 000 kronor. Pröva de tre systemen och ta reda på vilket som passar dig bäst med hänsyn till estetik, teknik och hur bra växlings- och bromshandtagen passar dina händer.

6. Framgaffel

En framgaffel av kolfiber är att föredra eftersom den är lätt och dessutom absorberar stötar och skaningar från underlaget bättre än t.ex järn eller aluminium.

7. Pedaler

Pedalerne på racercyklar är försedda med klossar som gör att det är möjligt att fästa skorna på pedalerna. Det gör i sin tur att det är möjligt att utnyttja kraften från benen bättre. Det är lätt att klicka loss ur pedalen genom att vrida foten åt sidan. När du ska välja pedaler till din racercykel, står valet mellan en rad olika klossystem. De vanligaste är Look och Shimanos SPD samt SPD SL system, men det finns flera andra fabrikanter, t.ex. Speedplay, Crank Brothers, och Time. Du kan också välja en typ av pedaler som är vändbara och som har en klickpedalfunktion på ena sidan och en vanlig platt pedal på andra sidan. Den pedaltypen gör att det är möjligt att använda både cykelskor och vanliga skor.

8. Sadelstolpe

En sadelstolpe tillverkad av kolfiber ger bättre komfort eftersom de dämpande egenskaperna som kolfiber har märks särskilt mycket där.

9. Sadel

Vi ser alla olika ut, inte minst här. Pröva dig fram och välj den sadel som passar dig bäst.

10. Bakväxel

Kontrollera noga om bakväxeln – som är en del av hela växelgruppen – tillhör växelgruppen över eller under den använda växelgruppen. Bakväxeln används mycket och därför är det viktigt att kvaliteten är så bra som möjligt.

11. Vevparti

Vevpartiet består av ett eller flera drev och två vevalarmar. Dess uppgift är att överföra kraften från pedaltrampandet till cykeln med minsta möjliga "kraftsvinn". När man pratar om specifikationerna på ett vevpartit, refererar man till antalet tänder på dreven. Ett normalt vevparti har två drev: oftast finns det 52 eller 53 tänder på den ”stora klingan” och 39 tänder på den lilla. På kassetten (de små kugghjulen längst bak på cykeln) används ofta 10 klingor, vilket ger bra växlingsmöjligheter för nybörjare. Vevpartiet är viktigt för kraftöverföringen på cykeln. Det kan också löna sig att uppgradera det med tiden.

Ett bra vevparti kostar från 2 500 kr.




NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Cykelväst med oönskad ventilation

Cykelväst med oönskad ventilation

Cykelkläder |

I den här cykelvästen får vinden fritt ...

Test av Sugoi RS Zero Vest
Funktionell cykeljacka

Funktionell cykeljacka

Cykelkläder |

Gores nya cykeljacka är kanske inte den ...

Test av Gore Xenon AS cykeljacka
Vindjacka för cykelturen

Vindjacka för cykelturen

Cykelkläder |

Lättviktare för blåsiga dagar.

Test av Montane Windbreaker
Cykeljackan nr 1

Cykeljackan nr 1

Cykelkläder |

De som kan få på sig Assos AirJack får ...

Test av Assos Cykeljacka
Knivskarp cykeljacka

Knivskarp cykeljacka

Cykelkläder |

Gore Bikewear imponerar med den ...

Test av Gore cykeljacka
Nytt
4 bra saker till vinterns cykelturer

4 bra saker till vinterns cykelturer

Cykelutrustning |

Ute på landsvägen har du ständig ...

Läs mer
Utmärkt kedjeolja från WD40

Utmärkt kedjeolja från WD40

Cykelutrustning |

WD40 Bike består av en rad olika ...

Läs mer
12 sjukt udda cyklar

12 sjukt udda cyklar

Cykel |

En konstnär har skapat 12 cyklar efter ...

Läs mer
8 tips inför besöket hos cykelhandlaren

8 tips inför besöket hos cykelhandlaren

Cykel |

Här är några av de vanligaste frågorna ...

Läs mer
Så här ställer du in din cykel

Så här ställer du in din cykel

Cykel |

Rätt inställning av cykeln har stor ...

Läs mer