Det är svårt att förstå i dag, men för 100 år sedan då Giro d´Italia startade var detta den mest maskulina outfit man överhuvudtaget kunde föreställa sig.

Giro d'Italia: Därför är ledartröjan rosa

Giro d´Italia är nu avslutat. Tom Dumoulin lyckades vinna efter en rafflande avslutning och tog hem den rosa ledartröjan. Men varför är egentligen ledartröjan rosa? Läs historien här.

24 maj 2017 av Lasse Lyhne

Italien runt är ett av de tuffaste cykelloppen i världen. Tre veckors trampande i högsta möjliga tempo. För att inte tala om alla dramatiska utförskörningar och klättringar uppför skoningslösa berg. Och vädret på de högsta bergstopparna är också så bistert att bara de mest hårdhudade cyklisterna tar sig över dem. Men varför är egentligen ledartröjan i det brutala loppet rosa?

Giro d´Italia startades av sporttidningen La Gazzetta dello Sport år 1909. Tidningen var en riktig manstidning som skrev om polarexpeditioner och upptäcktsresor till det djupaste Afrika och dyrkade hjältar och maskulin uppoffring. Och tidningen trycktes naturligtvis på papper i den mest maskulina färgen överhuvudtaget, nämligen rosa.

Rosa var maskulint

Det stämmer faktiskt att rosa ansågs som en maskulin färg fram till omkring 1940. Färgen var alldeles för skarp och stark för att förknippas med flickor, som i högre grad ansågs passa bättre i den lugna, himmelska färgen ljusblå.

Så när Giro d´Italia i 1931 införde en ledartröja skulle den naturligtvis ha en färg som symboliserade tidningen och allt den den stod för – och det kunde bara vara rosa. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: