Alleycat-loppen genomförs bland den vanliga trafiken, och eftersom det gäller att komma först måste deltagarna vara kreativa när de cyklar genom staden.

© Jeremy Waterfall & Red Hook Crit

Fixed gear cri­te­rium-lopp

Cykelbudens s.k. alleycat races har länge varit ett undergroundfenomen. Men nu har dessa osanktionerade lopp med cyklar som har fasta nav, inspirerat de mer seriösa cyklisterna att starta allt fler populära s.k. fixed gear criterium-lopp. Det har lett till en internationell tävlingsserie med starka sponsorer och tusentals åskådare.

23 augusti 2017 av Hans W. Gottlieb

Adrenalin på två hjul

De så kallade fixed gear criterium-loppen har på mindre än 10 år blivit populära i både USA och Europa, och flaggskeppet i denna tävlingskategori är Red Hook Crit. Det började som ett spontant arrangerat födelsedagslopp med några kompisar i cykelbudskretsar i Brooklyn 2008, och har sedan dess utvecklats till en särskild tävlingsserie med lopp i Milano, London och Barcelona och med starka sponsorer som t.ex. Nike, Strava och Castelli.

50 km/H utan bromsar

Fixed gear criterium-loppen genomförs på korta, inhägnade varvbanor i stadsmiljö och är ofta avklarade på under en timme. Tempot är högt på de korta banorna som oftast innehåller massor av tvära kurvor, och det är inte ovanligt att cyklisterna kommer upp i farter på cirka 50 km/h. Kombinationen av nästan 100 cyklister som kör så fort de kan, och korta och trånga stadsgator med många kurvor gör att det även kan uppstå mass­krascher, liknande de man kan se ibland i slutspurterna på flacka Tour de France-etapper.

I kriteriumloppen körs det om placeringarna direkt från start, och när starten väl går trampas det tills mjölksyran börjar spruta. Många lopp har inlagda spurtpriser, s.k. primes, t.ex. till den förste cyklist som korsar mållinjen efter det första varvet.

För att prestera bra i ett fixed gear crit krävs det, förutom att man är en vältränad cyklist, bra teknik. På grund av bancyklarnas fasta nav snurrar pedalerna med i kurvorna, och det finns en gräns för hur mycket man kan luta sig in i en kurva utan att pedalen slår i asfalten – vilket nästan garanterat gör att man kör omkull. Det är en hårfin balans där cyklisterna försöker köra igenom kurvorna så snabbt som möjligt, också för att både inbromsningen och accelerationen är mer kraftödande med en bancykel jämfört än med en racercykel med växlar. 

Kriterium

  • Ett kriterium, eller crit, är en typ av cykellopp som genomförs på en kort varvbana (oftast ett par kilometer), ofta på en avspärrad sträcka mitt inne i en stad. Både vanliga racercyklar och bancyklar kan delta.
  • Varvbanan gör att loppen blir mycket publikvänliga eftersom man kan se cyklisterna flera gånger och följa utvecklingen i loppen. Det är stor skillnad jämfört med i vanliga landsvägslopp.
  • Tävlingssträckan kan antingen anges i tid eller i antal varv. Ett kriteriumlopp varar ofta under en timme, och snitthastigheten blir därför hög.
  • Förste cyklist över mållinjen vinner, men loppen erbjuder ofta också priser till den som vinner vissa varv, t.ex. det första och vart tionde varv. Tempot blir därför hela tiden högt.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du får ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: